THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

هفتمین کنفرانس هوافضا در ایران


هفتمین کنفرانس هوا‌فضای ایران فردا در دانشگاه صنعتی شریف آغاز می‌شود.

هفتمین کنفرانس هوا‌فضای ایران در راستای رشد و ارتقای دانش و فن‌آوری هوا‌فضای کشور، سی‌ام بهمن تا دوم اسفندماه در دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

آیرودینامیک، پیشر‌انش، سازه‌های هوافضایی، مکانیک پرواز، علوم و فن‌آوری فضایی و طراحی سامانه‌ای از جمله موضوعاتی است که در این همایش بررسی می‌شود.

در این کنفرانس از بین یک هزار و 300 مقاله واصل شده به دبیرخانه، 322 مقاله به صورت شفاهی و 100 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس است.

آتلانتیس در راه بازگشت به زمین

پس از اتمام مراسم خداحافظی صمیمانه خدمه شاتل و ایستگاه فضایی بین‌المللی، دریچه‌های بین آتلانتیس و ایستگاه بسته شد و شاتل سفر خود را به سوی زمین آغاز کرد.

10 فضانورد در حالی که در فضا شناور بودند برای آخرین بار برای یکدیگر دست تکان دادند و به این ترتیب ماموریت آتلانتیس پس از تاخیری طولانی برای حمل نخستین آزمایشگاه دائمی اروپایی به ایستگاه رو به پایان است.

زمان برنامه‌ریزی شده برای جدا شدن کامل آتلانتیس از ایستگاه ساعات اولیه روز دوشنبه و زمان فرود آن روز چهارشنبه اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، ارتش آمریکا در حال حاضر در انتظار بازگشت آتلانتیس است تا پس از رسیدن آن به زمین عملیات شلیک موشک برای منهدم سازی ماهواره جاسوسی مستهلک خود را آغاز کند.

دان تانی، فضانورد آمریکایی در حالی پس از چهار ماه اقامت در ایستگاه به همراه خدمه آتلانتیس به زمین باز می‌گردد که مادرش را در زمانی که در فضا بود از دست داد.

تانی در طول اقامتش در ایستگاه با فضانوردانی از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه همکار بوده است.

مریخ و نقشه ی سه بعدی

مریخ و نقشه ی سه بعدی

بخونید :

نقشه‌ی سه بعدی مریخ قابل دسترس شد

به کمک داده‌های فضاپیمای سریع السیر مریخ، تصاویر سه بعدی سطح این سیاره به دست آمده است. چنین تصاویری تا کنون وجود نداشته است و می‌توان با استفاده از آن ها تحقیقات جدیدی انجام داد.
مجموعه‌ داده‌های جدیدی که به تازگی بر روی اینترنت انتشار یافته است٬ به محققان اجازه‌ی دست یابی به اطلاعاتی از سیاره‌ی سرخ را در سه بعد خواهد داد.
تصویر توپوگرافی کوه آتشفشانی المپ در مریخ. رنگ‌ها نشان دهنده‌ی ارتفاع نقاط هستند.

«مدل‌های دیجیتالی عوارض سطحی»(DTMs)٬ ایستادن بر سطوح سیاره را برای دانشمندان ممکن می‌سازد. اگر چه تصاویر معمولی قادر به ارائه‌ی چشم اندازهای هوایی خارق العاده‌ای هستند٬ با این حال تنها بخشی از اطلاعات را انتقال می‌دهند و توپوگرافی٬ یا سنجش ارتفاعات و پستی بلندی‌های محیط را از دست می‌دهند و این جایی است که «سریع السیر مریخ» کار خود را آغاز می‌کند.

«HRSC»(دوربین با توان تفکیک بالای سریع السیر مریخ) به منظور تهیه‌ی چنین داده‌هایی طراحی شده است و پس از چند سال پردازش تخصصی داده‌ها٬ اکنون برای اولین بار، اطلاعات سه بعدی جامع و گسترده‌ای از قسمت بزرگی از سطح مریخ منتشر شده است. پروفسور «گرهارد نیوکوم»(Gerhard Neukum)٬ مدیر تحقیق HRSC٬ می‌گوید: "درک و شناخت توپوگرافی مریخ به منظور شناخت این سیاره ضروری است."

DTM می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن شیب دامنه‌ی تپه٬ ارتفاع صخره‌ها٬ ارتفاع و شیب جریان‌های گدازه و یا دشت‌های بیابانی را به محققان اطلاع دهد. نیوکوم گفت: "این داده‌ها برای درک چگونگی جاری شدن آب و یا گدازه در مریخ ضروری است."

DTM سریع السیر مریخ مجموعه‌ای از دقیق‌ترین داده‌های توپوگرافی است که تا به حال از مریخ منتشر شده است. این تصاویر سه بعدی از کنار هم قرار دادن عکس‌های مختلفی که این فضاپیما در گردش‌های متوالی خود از سطح سیاره تهیه کرده، به دست آمده است. کیفیت عکس‌ها معادل ۵۰ متر در هر پیکسل و دقت اندازه گیری ارتفاع ۱۰ متر است.

مدار فضاپیما کیفیت تصاویر آن را مشخص می‌کند٬ هنگامی که نزدیک‌ترین فاصله به سطح را دارد، مییتواند دقیق‌ترین تصاویر را تهیه کند. نیوکوم افزود: "همچنان که این ماموریت ادامه دارد٬ می‌توانیم به تدریج شکاف‌ها را پر کنیم و هر گاه که ممکن باشد داده‌های با کیفیت‌تری را جمع آوری کنیم."

منبع: اسا

نگاه کنیم به آسمان در اسفند ماه

بهمن هم تمام شد و وارد ماه آخر سال می شیم

امید وارم ۲ اسفند رو فراموش نکنید و در این ماه همگی به آسمون طبیعت فراموش شده ای که همه ی ما میشناسیمش و اینجا جمع شدیم و پیمان بستیم با هم دوباره بهش سربزنیم و نزدیک بشیم بیشتر سر بزنیم و نگاه کنیم

زحل رو ببینید

توی اسفند در صورت فلکی شیر می توانید این سیاره بسیار زیبا رو مشاهده کنید

این سیاره در اوایل اسفند ماه در  افق شرقی شما رصدگران زیبایی های دنیا دیده می شود

همچنین

مریخ از ابتدای شب تا سحر مهمان آسمان شماست و می توانید به اون هم نگاه کنید

 

برای بزرگترین سیاره منظومه شمسی یعنی مشتری وقت کمی دارید

این سیاره لحظاتی قبل از طلوع خورشید طلوع می کند

 

                   موفق باشید

                                  سربلند با آسمانی صاف و پرستاره

eclipse of the moon in 20th feb 2008

ماه گرفتگی کاملی از ساروس 133 در آسمان بامداد پنجشنبه دوم اسفند 86 رخ خواهد داد. این پدیده در تمامی نقاط ایران مخصوصا مناطق غربی قابل رویت است.






به گزارش کارشناس علمی مرکز پژوهشی هدایتگران، ماه از ساعت 5:08 بامداد پنجشنبه دوم اسفند وارد نیمسایه زمین شده و در ساعت 6:13 دقیقه قرص ماه کاملا در نیمسایه قرار می گیرد.

به گفته این کارشناس، ساعت 6:18 دقیقه ماه وارد سایه زمین شده و در ساعت 7:31 دقیقه خسوف کامل خواهد شد و حضور ماه در این سایه تا ساعت 8:18 دقیقه ادامه خواهد داشت.

هاجر احمدزاده گفت: ماه در ساعت 9:37 دقیقه از سایه و 10:44 دقیقه به طور کامل از نیمسایه جدا می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این پدیده پیش از طلوع خورشید و در نیمکره غربی کره سماوی رخ می دهد و مراحل پایانی گرفت به طور کامل در ایران قابل مشاهده نمی باشد، علاقه مندان جهت رویت بیشترین مرحله از این گرفت به افقی باز و شرایط آب و هوایی مناسبی احتیاج دارند.

احمدزاده یادآور شد: در زمان گرفت، ماه در صورت فلکی اسد و در یک درجه ای از قلب الاسد قرار دارد.

وی افزود: پیش از طلوع خورشید پنجشنبه دوم اسفند، مشاهده سیارات در آسمان شرق نیز خالی از لطف نیست. مشتری از قدر 1.93- ، زهره از قدر3.93- و عطارد از قدر0.60 که در 4 درجه ای از زهره قرار گرفته است، آسمان شرق را مزین می کنند.

وی در ادامه افزود: مردم شمال و جنوب آمریکا این رویداد را از بعد از ظهر نظاره گر خواهند بود. همچنین رصدگران غرب اروپا و غرب آفریقا نیز این رخداد را از ابتدا تا انتهای آن در ساعات صبحگاهی بیست و یکم فوریه مشاهده می کنند.

احمدزاده در خصوص دنباله ماه‌گرفتگی‌ها گفت: ماه ‌گرفتگی‌ها به ترتیب و در دنباله‌هایی چند روی می‌دهند. یک دنباله کامل که شامل ۴۸ یا ۴۹ خسوف می‌شود، حدود ۸۶۵ سال طول می‌کشد. فاصله زمانی بین دو ماه‌گرفتگی پیاپی در یک دنباله ..۳۳۶٫۵۸۵ روز است.

ماه‌ گرفتگی‌های پیاپی شباهت زیادی با هم دارند که دال بر عضویتشان در یک دنباله است.

برای آن که یک ماه‌گرفتگی تکرار گردد:

1. ماه باید در حالت بدر باشد. این وضعیت هر ۲۹٫۵۳۰۵۹ روز یک‌بار تکرار می‌شود.

2. خورشید باید نسبت به عقده‌ها در همان مکان قبلی باشد، و این هر ۳۴۶٫۶۲۰۱ روز تکرار می‌گردد.

کوچک‌ترین مضرب مشترک این اعداد ۶٫۵۸۵ است، یعنی هر ۶٫۵۸۵ روز، ماه، زمین و خورشید وضعیت خسوف قبلی را تکرار می‌کنند. فاصله زمانی ۳۳٫۶۵۸۵۰۰ روز به یک ساروس موسوم است که در زبان بابلی قدیم به معنی تکرار است.

ساروس یک دایره ادواری 18 ساله از سیستم خورشید، ماه و زمین می باشد. در اخترشناسی، ساروس به دوره‌ای گفته می‌شود که برای پیشگویی زمان خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی استفاده می شود.

ساروس دوری به مدت ۲۲۳ ماه قمری است. یک ساروس برابر است با ۱۸ سال خورشیدی و ۱۱ روز و ۸ ساعت که اگر سال کبیسه باشد، این دوره برابر با ۱۸ سال و ۱۰ روز و ۸ ساعت می‌شود. ساروس را از روزگاران باستان می‌شناختند و بابلی‌های قدیم برای پیشگویی گرفت‌ها از آن بهره می‌گرفتند.

واژه سومری/بابلی "سار" یکی از یکاهای اندازه‌گیری بود و ارزش عددی آن ظاهراً ۳۶۰۰ بوده‌است.

علاقه مندان می توانند انیمیشن گرفت کامل ماه دوم اسفند 86 را از آدرس زیر مشاهده کنند:
http://www.users.waitrose.com/%7Espa/blog/Lunar%20Eclipse%2021-02-2008.mov

منتظر تصاویر ارسالی شما هستیم به آدرس ایمیل nasa_aka@yahoo.com

 

 

                                 

رصدگران بارتان را باز کنید ماراتن ۱ ماه بعد است

 

رصدگران بارتان را باز کنید

و تمرین کنید

 

                                                         طبق آخرین اخبار ها

                        هشتمین ماراتن مسیه به دلیل هوای سرد روستای مصر ۱ ماه عقب افتاد

 

بسیاری از صاحب نظران اعتقاد داشتند موج سرمای شدیدی که مدتی است بر سراسر ایران حاکم شده تا اواسط بهمن ماه از کشور خارج می شود، اما همانطور که همگی شاهد هستیم نه تنها سرمای هوا و بارش برف خاتمه نیافته، بلکه احتمال کاهش دما به بیش از این نیز وجود دارد.  در اطلاعیه قبل اشاره شده بود که در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی در تاریخ پیش بینی شده برای برگزاری ماراتن، امکان به تعویق زمان برگزاری رقابت به تاریخی دیگر وجود دارد.  

گزارش ها و اطلاعات به دست آمده از گروه های رصدی که در تاریخ پنجشنبه 18 بهمن ماه به روستای مصر سفر کرده بودند حاکی از آن است که دمای هوا در نیمه شب به 8- درجه سانتیگراد رسید، در حالیکه برف سراسر منطقه را پوشانده بود. در این شرایط طاقت فرسا امکان رصد برای هیچ یک از گروه ها وجود نداشت.

پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که میزان افزایش دما تا بک ماه آینده چندان محسوس نخواهد بود و احتمالا در تاریخ 16و 17 اسفند ماه نیز با چنین سرمایی مواجه خواهیم بود. علاوه بر این احتمال ابری شدن هوا نیز بسیار بالا است. از این رو بعید به نظر می رسد که امکان برگزاری مطلوب رقابت در تاریخ مذکور مهیا باشد.

با توجه به این شرایط بر آن شدیم تا تاریخ برگزاری رقابت هشتم را به زمان دیگری موکول کرده تا امکان استفاده از آسمان تاریک و زیبای روستای مصر برای رصدگران حاضر در این برنامه فراهم گردد.

از اینرو تاریخ برگزاری ماراتن هشتم به پنجشنبه 15 فروردین ماه موکول می گردد. در این صورت رصدگران شهر های مختلف صبح پنجشنیه در شهر اصفهان جمع شده و از آنجا با استفاده از اتوبوس های تدارک دیده شده به سمت روستای مصر حرکت خواهند کرد. برای تسهیل سفر، با چند شهر در نقاط مختلف ایران هماهنگی هایی انجام خواهد شد تا رصدگران شهر های اطراف از آن شهر و به همراه یکدیگر به سمت اصفهان حرکت کنند. برای مثال رصدگران حوالی تهران می توانند از طریق دفتر انجمن و با پرداخت جداگانه هزینه اتوبوس، به همراه اکثر داوران و مسئولین اجرایی به سمت محل رصد سفر کنند.

بنابراین زمان ثبت نام ماراتن نیز تا تاریخ دهم اسفند ماه تمدید می گردد تا علاقه مندانی که در اسفندماه نمی توانستند در ماراتن شرکت کنند، بتوانند ثبت نام نمایند. برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید و فرم را تکمیل نمائید:

 
همچنین از شرکت کنندگانی که پیش از این ثبت نام کرده اند، ولی در فروردین ماه نمی توانند در برنامه حاضر شوند خواهشمندیم که انصراف خود را با ارسال نامه به پست الکترونیک زیر اعلام نمایند و با این کار گروه برگزار کننده را در ساماندهی امور ثبت نام یاری دهند:
 
سایر اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه ثبت نام کامل، واریز وجه ثبت نام، چگونگی اجرای ماراتن هشتم و قوانین حضور در رقابت،چگونگی تعیین همگروهی در گروه های دو و سه نفره، لوازم ضروری برای شرکت در برنامه و ... در زمان اعلام اسامی پذیرفته شدگان و در زمان پیش بینی شده برای آن اعلام خواهد شد.اسامی پذیرفته شدگان برای حضور در ماراتن حداکثر تا تاریخ 17 اسفند ماه اعلام خواهد شد.

تولدت مبارک

سلام

امروز  تولد ۱۴سالگی NASA_AKA نویسنده ی این وبلاگ بود    

علاوه بر این امروز وبلاگ آسمان شهری بی پایان ۹ ماهه شد  

و فردا روز پیروزی انقلاب اسلامی بر همه ی شما بازدید کنندگان عزیز گرامی باد

 

                             

                         

گرفتگی ها تا چند سال دیگر

این جدول به شما کمک می کنه تا چند سال دیگر تاریخ دقیق گرفتگی ها و زمان و مکان مناسب برای رصد رو بدانید

۱۳۸۰      تا      ۱۴۰۰   هجری شمسی

 

بهمن و اسفند امسال بار دیگر گرفت‌های ماه و خورشید میزبان آسمان ما هستند. خود را برای رصد خسوف 2 اسفند‌ماه آماده کنید. برای آگاهی رصدگران علاقه‌مند به رصد این پدیده‌های طبیعی، جداولی طراحی شده که شما را در جریان گرفت‌ها تا سال 1400 قرار خواهد داد.

جدول خورشیدگرفتگی

گرفت‌هایی که با رنگ آبی مشخص شده در تمام ایران به صورت جزئی قابل رویت است و آن‌هایی که با رنگ قرمز مشخص شده تنها در بخشی از ایران قابل رویت است. واژگان این قسمت به شرح زیر است.

نوع کسوف: که به ۴ شکل کلی، حلقوی، کلی- حلقوی و جزئی رخ می‌دهد.

شماره کسوف: که در جداول ساروسی به رتبه‌ی گرفت فوق در جدول اشاره شده است. ساروس‌ها به طور متوسط ۷۰ تا اندکی بالاتر از ۸۰ گرفت را در خود جای می‌دهند. لذا به راحتی می‌توان با استفاده از این شماره‌ها به عمر ساروس مورد نظر پی برد.

ساروس: دوره‌ای از حالت مداری ماه است که تکرار پذیر است. دوره‌ی ساروس هر ۱۸ سال و ۱۰ یا ۱۱ روز (بسته به تعداد سال‌های کبیسه) و تقریباً ۸ ساعت رخ می‌دهد.

درصد گرفتگی: به میزان پوشش قطر خورشید توسط قطر ماه گفته می‌شود. در مخروط سایه اگر درصد گرفت بالاتر از ۱۰۰ باشد گرفت کلی، اگر مساوی ۱۰۰ باشد گرفت کلی- حلقوی و اگر پایین‌تر از ۱۰۰ باشد گرفت جزئی خواهد بود.

بیشینه‌ی کسوف: که در مرکز کسوف بر روی زمین رخ می‌دهد. در زمان بیشینه سایه‌ی ماه کندترین سرعت را دارد و قطر زاویه‌ای ماه به بیشترین حد می‌رسد.

مناطق گرفتگی: که دو نوع منطقه اشاره شده است. در مناطق بالایی به تمام محل‌هایی که گرفت در آن رخ می‌دهد اشاره شده است و در صورتی که مخروط سایه به زمین برسد به مناطق یا کشورهای محل عبور به صورت جزئی‌تر اشاره می‌شود.

 

 

 

جدول خورشید‌گرفتگی از 1380 تا 1400 هجری شمسی

روز هفته

تاریخ

نوع کسوف

شماره کسوف

ساروس

درصد گرفتگی

بیشینه کسوف

مناطق گرفتگی

پنج‌شنبه

31 خرداد 1380

کلی

82

127

954/104 %

04 دقیفه و 57 ثانیه

شرق آمریکای جنوبی ، آفریقا به‌جز شمال

کلی: جنوب اقیانوس اطلس ، جنوب آفریقا و ماداگاسکار

جمعه

23 آذر 1380

حلقوی

45

132

812/096 %

3 دقیقه و 53 ثانیه

شمال و مرکز آمریکا و شمال غربی آمریکای جنوبی

حلقوی: مرکز اقیانوس آرام و کاستاریکا

سه‌شنبه

21 خرداد 1381

حلقوی

35

137

623/099 %

00 دقیقه و 23 ثانیه

شرق آسیا ، استرالیا و غرب آمریکای شمالی

حلقوی: مرکز اقیانوس آرام و غرب مکزیک

چهارشنبه

13 آذر 1381

کلی

22

142

437/102 %

2 دقیقه و 04 ثانیه

جنوب آفریقا ، قطب جنوب ، اندونزی و استرالیا

کلی: جنوب آفریقا ، جنوب اقیانوس هند و جنوب استرالیا

شنبه

10 خرداد 1382

حلقوی

22

147

843/093 %

03 دقیقه و 37 ثانیه

اروپا ، آسیا و شمال غربی آمریکای شمالی

حلقوی: ایسلند و گروئنلند

دوشنبه

03 آذر 1382

کلی

12

152

787/103 %

01 دقیقه و 57 ثانیه

استرالیا ، زلاندنو ، قطب جنوب و جنوب آمریکای جنوبی

کلی: قطب جنوب

دوشنبه

31  فروردین 1383

جزئی

65

119

541/073 %

----

قطب جنوب و جنوب آفریقا

پنج‌شنبه

23 مهر 1383

جزئی

54

124

759/092 %

----

شمال شرقی آسیا ، هاوایی و آلاسکا

جمعه

19 فروردین 1384

کلی- حلقوی

51

129

739/100 %

00 دقیقه و 42 ثانیه

قطب جنوب ، شرق استرالیا و زلاندنو

کلی- حلقوی: جنوب اقیانوس آرام ، پاناما ، کلمبیا و ونزوئلا

دوشنبه

11 مهر 1384

حلقوی

43

134

759/095 %

04 دقیقه و 32 ثانیه

اروپا ، آسیا و جنوب آفریقا

حلقوی: پرتقال ، اسپانیا ، لیبی ، سودان و کنیا

چهارشنبه

09 فروردین 1385

کلی

29

139

151/105 %

04دقیقه و 07 ثانیه

شرق آمریکای جنوبی ، آفریقا ، اروپا و غرب آسیا

کلی: مرکز آفریقا ، ترکبه و روسیه

جمعه

31 شهریور 1385

حلقوی

16

144

516/093 %

07دقیقه و 09 ثانیه

آمریکای جنوبی ، غرب آفریقا و قطب جنوب

حلقوی: گویان ، سورینام ، گویانا فرانسه و جنوب قطب جنوب

دوشنبه

28 اسفند 1385

جزئی

20

149

419/087 %

----

آسیا و آلاسکا

سه‌شنبه

20 شهریور 1386

جزئی

06

154

888/074 %

----

آمریکای جنوبی و قطب جنوب

پنج‌شنبه

18 بهمن 1386

حلقوی

60

121

498/096 %

02دقیقه و 12 ثانیه

قطب جنوب ، شرق استرالیا و زلاندنو

حلقوی: قطب جنوب

جمعه

11 مرداد 1387

کلی

47

126

944/103 %

02دقیقه و 27 ثانیه

شمال شرقی آمریکای شمالی ، اروپا و آسیا

کلی: شمال کانادا ، گروئنلند ، سیبری ، چین و مرکز اقیانوس آرام

دوشنبه

07 بهمن 1387

حلقوی

51

131

824/092 %

07دقیقه و 54 ثانیه

جنوب آفریقا ، قطب جنوب ، جنوب شرقی آسیا و استرالیا

حلقوی: جنوب اقیانوس هند ، سوماترا و برونئو

پنج‌شنبه

01 مرداد 1388

کلی

37

136

990/107 %

06دقیقه و 39 ثانیه

شرق آسیا ، اقیانوس آرام و جزایر هاوایی

کلی: هند ، نپال ، چین و مرکز اقیانوس آرام

جمعه

25 دی 1388

حلقوی

23

141

902/091 %

11دقیقه و 08 ثانیه

آسیا و آفریقا

حلقوی: مرکز آفریقا ، هند ، برمه و چین

چهارشنبه

30 تیر 1389

کلی

27

146

804/105 %

05دقیقه و 20 ثانیه

جنوب آمریکای جنوبی

کلی: مرکز اقیانوس آرام ، شیلی و آرژانتین

سه‌شنبه

14 دی 1389

جزئی

14

151

751/085 %

----

اروپا ، شمال آفریقا و مرکز و غرب آسیا

چهارشنبه

11 خرداد 1390

جزئی

68

118

163/060 %

----

شرق آسیا ، شمال آمریکای شمالی و ایسلند

جمعه

10 تیر 1390

جزئی

01

156

631/009 %

----

اقیانوس منجمد جنوبی

جمعه

04 آذر 1390

جزئی

53

123

445/090 %

----

جنوب آفریقا ، قطب جنوب ، تاسمانی و زلاندنو

دوشنبه

01 خرداد 1391

حلقوی

58

128

388/094 %

05دقیقه و 46 ثانیه

آسیا ، اقیانوس آرام و آمریکای شمالی

حلقوی: چین ، ژاپن ، شمال اقیانوس آرام و غرب ایالات متحده

سه‌شنبه

23 آبان 1391

کلی

45

133

004/105 %

04دقیقه و 02 ثانیه

استرالیا ، زلاندنو ، قطب جنوب ، جنوب اقیانوس آرام و جنوب آمریکای جنوبی

کلی: شمال استرالیا و جنوب اقیانوس آرام

شنبه

21 اردیبهشت 1392

حلقوی

31

138

442/095 %

06دقیقه و 03 ثانیه

استرالیا ، زلاندنو و مرکز اقیانوس آرام

حلقوی: شمال استرالیا ، جزایر سلیمان و مرکز اقیانوس آرام

یکشنبه

12 آبان 1392

کلی- حلقوی

23

143

588/101 %

01دقیقه و 40 ثانیه

شرق قاره آمریکا ، جنوب اروپا و آفریقا

کلی- حلقوی: اقیانوس اطلس و مرکز آفریقا

سه‌شنبه

09 اردیبهشت 1393

حلقوی

21

148

421/098 %

مرکز ندارد

جنوب اقیانوس هند ، استرالیا و قطب جنوب

حلقوی: قطب جنوب

پنج‌شنبه

01 آبان 1393

جزئی

09

153

113/081 %

----

شمال اقیانوس آرام و آمریکای شمالی

جمعه

29 اسفند 1393

کلی

61

120

455/104 %

02دقیقه و 47 ثانیه

ایسلند ، اروپا ، شمال آفریقا و شمال اروپا

کلی: جزایر،  ایسلند ، فائرو ایسلند و اسوالبارد

یکشنبه

22 شهریور 1394

جزئی

54

125

710/078 %

----

جنوب آفریقا ، جنوب اقیانوس هند و قطب جنوب

چهارشنبه

19 اسفند 1394

کلی

52

130

499/104 %

04دقیقه و 10 ثانیه

شرق آسیا ، استرالیا و اقیانوس آرام

کلی: سوماترا ، برونئو ، جزایر سولاوسی و اقیانوس آرام

پنج‌شنبه

11 شهریور 1395

حلقوی

39

135

362/097 %

03دقیقه و 06 ثانیه

آفریقا و اقیانوس هند

حلقوی: اقیانوس اطلس ، مرکز آفریقا ، ماداگاسکار و اقیانوس هند

یکشنبه

08 اسفند 1395

حلقوی

29

140

223/099 %

00دقیقه و 44 ثانیه

جنوب آمریکای جنوبی ، اقیانوس اطلس ، آفریقا و قطب جنوب

حلقوی: اقیانوس آرام ، شیلی ، آرژانتین ، اقیانوس اطلس و جنوب آفریقا

دوشنبه

30 مرداد 1396

کلی

22

145

058/103 %

02 دقیقه و 40 ثانیه

آمریکای شمالی و مرکزی و شمال آمریکای جنوبی

کلی: شمال اقیانوس آرام ، ایالات متحده و اقیانوس اطلس

پنج‌شنبه

26 بهمن 1396

جزئی

17

150

828/059 %

----

قطب جنوب و جنوب آفریقای جنوبی

جمعه

22 تیر 1397

جزئی

69

117

638/033 %

----

جنوب استرالیا

شنبه

20 مرداد 1397

جزئی

06

155

639/073 %

----

ایسلند ، گروئنلند ، شمال اروپا و شمال شرقی آسیا

دوشنبه

17 دی 1397

جزئی

58

122

497/071 %

----

شمال شرقی آسیا و شمال اقیانوس آرام

سه‌شنبه

11 تیر 1398

کلی

58

127

593/104 %

04 دقیقه و 33 ثانیه

جنوب اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی

کلی: جنوب اقیانوس آرام ، شیلی و آرژانتین

پنج‌شنبه

05 دی 1398

حلقوی

46

132

011/097 %

03 دقیقه و 40 ثانیه

آسیا و استرالیا

حلقوی: عربستان سعودی ، هند ، سریلانکا ، سوماترا و برونئو

یکشنبه

01 تیر 1399

حلقوی

36

137

401/099 %

00 دقیقه و 38 ثانیه

آفریقا ، جنوب شرقی اروپا و آسیا

حلقوی: مرکز آفریقا ، پاکستان ، هند ، چین و اقیانوس آرام

دوشنبه

24 آذر 1399

کلی

23

142

535/102 %

02 دقیقه و 10 ثانیه

اقیانوس آرام ، جنوب آمریکای جنوبی و قطب جنوب

کلی: جنوب اقیانوس آرام ، شیلی ، آرژانتین و جنوب اقیانوس اطلس

پنج‌شنبه

20 خرداد 1400

حلقوی

23

147

350/094 %

03 دقیقه و 51 ثانیه

شمال آمریکای شمالی ، اروپا و آسیا

حلقوی: شمال کانادا ، گروئنلند و روسیه

شنبه

13 آذر 1400

کلی

13

152

671/103 %

01 دقیقه و 54 ثانیه

قطب جنوب ، آفریقای جنوبی و جنوب اقیانوس اطلس

کلی: قطب جنوب

 

جدول ماه‌گرفتگی

اما جدول ماه‌گرفتگی‌های ۲۱ ساله نیز در ادامه تقدیم می‌گردد. در این جدول، رنگ سبز نشان‌دهنده‌ی این است که تمام مراحل خسوف در ایران قابل رویت است. و در رنگ زرد، قرمز و نیلی قسمتی از مراحل عبور ماه از سایه یا نیمسایه‌ی زمین به ترتیب نیمسایه‌ای، جزئی و کلی قابل مشاهده است. واژگان استفاده از این جدول نیز به شرح زیر است.

نوع خسوف: که به ۳ شکل نیمسایه‌ای، جزئی و کلی رخ می‌دهد. البته در شکل نیمسایه‌ای ممکن است ماه در بعضی مواقع به طور کامل وارد نیمسایه‌ی زمین شود.

ساروس: که در ماه‌گرفتگی نیز مانند خورشید‌گرفتگی به طور منظم رخ می‌دهد.

درصد گرفتگی: که به میزان ورود قطر ماه به عمق دو قسمت نیمسایه‌ای و سایه‌ای گفته می‌شود که درصد هر کدام به طور جداگانه تعیین می‌شود.

مدت خسوف نیمسایه‌ای و جزئی: که به مجموع دو مراحل ورود و خروج ماه به نیمسایه یا سایه‌ی زمین گفته می‌شود.

مدت کل خسوف: که به عبور ماه از کل نیمسایه و سایه بستگی دارد. اگر ماه در حضیض باشد این مدت زمان کمتر از زمانی است که ماه در اوج مداری خود قرار داشته باشد.

 

 

جدول ماه‌گرفتگی از 1380 تا 1400 هجری شمسی

روز

هفته

تاریخ

نوع

خسوف

شماره

خسوف

ساروس

درصد

گرفتگی

مدت خسوف نیمسایه‌ای

مدت خسوف جزئی

مدت خسوف کلی

مدت کل خسوف

پنج‌شنبه

14 تیر 1380

جزئی

21

139

96/049 %

2 س و 48 د و 42 ث

2 س و 40 د و 11 ث

----

5 س و 28 د و 53 ث

یکشنبه

09 دی 1380

نیمسایه‌ای

15

144

87/091 %

4 س و 07 د و 42 ث

----

----

4 س و 07 د و 42 ث

یکشنبه

3 خرداد 1381

نیمسایه‌ای

66

111

45/071 %

3 س 41 و د و 06 ث

----

----

3 س و 41 د و 06 ث

سه‌شنبه

4 تیر 1381

نیمسایه‌ای

02

149

47/023 %

2 س و 16 د و 59 ث

----

----

2 س و 16 د و 59 ث

چهارشنبه

30 آبان 1381

نیمسایه‌ای

57

116

62/088 %

4 س و 29 د و 06 ث

----

----

4 س و 29 د و 06 ث

جمعه

26 اردیبهشت 1382

کلی

55

121

35/113 %

1 س و 54 د و 53 ث

2 س و 21 د و 56 ث

0 س و 52 د و 42 ث

5 س و 09 د و 31 ث

دوشنبه

19 آبان 1382

کلی

45

126

22/102 %

2 س و 34 د و 44 ث

3 س و 07 د و 33 ث

0 س و 24 د و 31 ث

6 س و 06 د و 48 ث

سه‌شنبه

15 اردیبهشت 1383

کلی

33

131

93/130 %

1 س و 54 د و 48 ث

2 س و 07 د و 35 ث

1 س و 16 د و 20 ث

5 س و 18 د و 43 ث

پنج‌شنبه

07 آبان 1383

کلی

19

136

29/131 %

2 س و 17 د و 50 ث

2 س و 18 د و 04 ث

1 س و 21 د و 15 ث

5 س و 57 د و 09 ث

یکشنبه

04 اردیبهشت 1384

نیمسایه‌ای

23

141

04/089 %

4 س و 09 د و 57 ث

----

----

4 س و 09 د و 57 ث

دوشنبه

25 مهر 1384

جزئی

10

146

77/006 %

3 س و 25 د و 22 ث

0 س و 58 د و 19 ث

----

4 س و 23 د و 41 ث

چهارشنبه

24 اسفند 1384

نیمسایه‌ای

63

113

56/105 %

4 س و 52 د و 00 ث

----

----

4 س و 52 د و 00 ث

پنج‌شنبه

16 شهریور 1385

جزئی

51

118

97/018 %

2 س و 45 د و 19 ث

1 س و 32 د و 38 ث

----

4 س و 17 د و 57 ث

شنبه

12 اسفند 1385

کلی

52

123

75/123 %

2 س و 27 د و 16 ث

2 س و 27 د و 30 ث

1 س و 14 د و 12 ث

6 س و 08 د و 58 ث

سه‌شنبه

06 شهریور 1386

کلی

40

128

15/148 %

1 س و 57 د و 25 ث

2 س و 02 د و 08 ث

1 س و 30 د و 45 ث

5 س و 30 د و 18 ث

پنج‌شنبه

02 اسفند 1386

کلی

26

133

10/111 %

2 س و 16 د و 09 ث

2 س و 35 د و 10 ث

0 س و 50 د و 58 ث

5 س و 42 د و 17 ث

شنبه

26 اَمرداد 1387

جزئی

29

138

24/081 %

2 س و 25 د و 06 ث

3 س و 08 د و 53 ث

----

5 س و 33 د و 59 ث

دوشنبه

21 بهمن 1387

نیمسایه‌ای

18

143

44/092 %

4 س و 02 د و 49 ث

----

----

4 س و 02 د و 49 ث

سه‌شنبه

16 تیر 1388

نیمسایه‌ای

71

110

24/018 %

2 س و 11 د و 39 ث

----

----

2 س و 11 د و 39 ث

پنج‌شنبه

16 اَمرداد 1388

نیمسایه‌ای

3

148

76/042 %

3 س و 16 د و 19 ث

----

----

3 س و 16 د و 19 ث

پنج‌شنبه

10 دی 1388

جزئی

57

115

20/008 %

3 س و 12 د و 36 ث

1 س و 02 د و 13 ث

----

4 س و 14 د و 49 ث

شنبه

05 تیر 1389

جزئی

58

120

19/054 %

2 س و 42 د و 04 ث

2 س و 43 د و 47 ث

----

5 س و 25 د و 51 ث

سه‌شنبه

30 آذر 1389

کلی

48

125

14/126 %

2 س و 08 د و 59 ث

2 س و 16 د و 09 ث

1 س و 13 د و 13 ث

5 س و 28 د و 21 ث

سه‌شنبه

25 خرداد 1390

کلی

34

130

50/170 %

1 س و 59 د و 12 ث

1 س و 59 د و 07 ث

1 س و 40 د و 51 ث

5 س و 39 د و 10 ث

شنبه

19 آذر 1390

کلی

23

135

05/111 %

2 س و 26 د و 59 ث

2 س و 40 د و 39 ث

0 س و 52 د و 15 ث

5 س و 59 د و 53 ث

دوشنبه

14 خرداد 1391

جزئی

25

140

59/037 %

2 س و 25 د و 45 ث

2 س و 07 د و 40 ث

----

4 س و 33 د و 25 ث

چهارشنبه

07 آذر 1391

نیمسایه‌ای

11

145

16/094 %

4 س و 40 د و 45 ث

----

----

4 س و 40 د و 45 ث

پنج‌شنبه

05 اردیبهشت 1392

جزئی

65

112

05/002 %

3 س و 39 د و 46 ث

0 س و 31 د و 50 ث

----

4 س و 11 د و 36 ث

شنبه

04 خرداد 1392

نیمسایه‌ای

01

150

02/004 %

0 س و 53 د و 56 ث

----

----

0 س و 53 د و 56 ث

شنبه

27 مهر 1392

نیمسایه‌ای

52

117

08/079 %

4 س و 03 د و 49 ث

----

----

4 س و 03 د و 49 ث

سه‌شنبه

26 فروردین 1393

کلی

56

122

59/129 %

2 س و 11 د و 48 ث

2 س و 16 د و 46 ث

1 س و 18 د و 38 ث

5 س و 47 د و 12 ث

چهارشنبه

16 مهر 1393

کلی

42

127

17/117 %

2 س و 00 د و 55 ث

2 س و 20 د و 18 ث

0 س و 59 د و 57 ث

5 س و 21 د و 10 ث

شنبه

15 فروردین 1394

کلی

30

132

52/100 %

2 س و 31 د و 27 ث

3 س و 17 د و 45 ث

0 س و 11 د و 56 ث

6 س و 01 د و 08 ث

دوشنبه

06 مهر 1394

کلی

28

137

29/128 %

1 س و 53 د و 04 ث

2 س و 07 د و 48 ث

1 س و 13 د و 16 ث

5 س و 14 د و 08 ث

چهارشنبه

04 فروردین 1395

نیمسایه‌ای

18

142

08/080 %

4 س و 20 د و 22 ث

----

----

4 س و 20 د و 22 ث

پنج‌شنبه

28 اَمرداد 1395

نیمسایه‌ای

73

109

66/001 %

0 س و 36 د و 24 ث

----

----

0 س و 36 د و 24 ث

جمعه

26 شهریور 1395

نیمسایه‌ای

09

147

29/093 %

4 س و 03 د و 16 ث

----

----

4 س و 03 د و 16 ث

یکشنبه

23 بهمن 1395

نیمسایه‌ای

59

114

40/101 %

4 س و 23 د و 18 ث

----

----

4 س و 23 د و 18 ث

دوشنبه

16 اَمرداد 1396

جزئی

62

119

15/025 %

3 س و 08 د و 21 ث

1 س و 56 د و 31 ث

----

5 س و 04 د و 52 ث

چهارشنبه

11 بهمن 1396

کلی

49

124

13/132 %

1 س و 56 د و 48 ث

2 س و 06 د و 30 ث

1 س و 16 د و 56 ث

5 س و 20 د و 14 ث

جمعه

5 اَمرداد 1397

کلی

38

129

37/161 %

2 س و 22 د و 07 ث

2 س و 11 د و 36 ث

1 س و 43 د و 35 ث

6 س و 17 د و 18 ث

دوشنبه

01 بهمن 1397

کلی

27

134

05/120 %

1 س و 57 د و 04 ث

2 س و 14 د و 30 ث

1 س و 02 د و 56 ث

5 س و 14 د و 30 ث

سه‌شنبه

25 تیر 1398

جزئی

22

139

77/065 %

2 س و 38 د و 41 ث

2 س و 58 د و 44 ث

----

5 س و 37 د و 25 ث

جمعه

20 دی 1398

نیمسایه‌ای

16

144

09/092 %

4 س و 08 د و 44 ث

----

----

4 س و 08 د و 44 ث

جمعه

16 خرداد 1399

نیمسایه‌ای

67

111

36/059 %

3 س و 23 د و 08 ث

----

----

3 س و 23 د و 08 ث

یکشنبه

15 تیر 1399

نیمسایه‌ای

03

149

97/037 %

2 س و 51 د و 25 ث

----

----

2 س و 51 د و 25 ث

دوشنبه

10 آذر 1399

نیمسایه‌ای

58

116

48/085 %

4 س و 25 د و 52 ث

----

----

4 س و 25 د و 52 ث

چهارشنبه

05 خرداد 1400

کلی

56

121

55/101 %

1 س و 56 د و 52 ث

2 س و 49 د و 36 ث

0 س و 17 د و 50 ث

5 س و 04 د و 18 ث

جمعه

25 آبان 1400

جزئی

46

126

86/097 %

2 س و 36 د و 07 ث

3 س و 29 د و 02 ث

----

6 س و 05 د و 09 ث

 

ایران و موشکش

خبر               خبر                         خبر

 

                     جدید          جدید           جدید

NEWS                 NEWS        

      NEW       NEW

بخونید

ما می تونیم ما میرسیم

به هرجای که بخواهیم ما ایرانی هستیم

 

 

رونمایی از نخستین سامانه‌ی فضایی ایران

نخستین سامانه‌ی فضایی ایران با حضور ریاست جمهوری رونمایی شد و پس از آن راکت فضایی «کاوشگر ۱» با موفقیت به فضا پرتاب شد.
سرویس خبری نجوم

۱۵ بهمن ۱۳۸۶ ساعت نه و پانزده دقیقه

به روز رسانی: به گزارش خبرگزاری ایرنا، راکت «کاوشگر ۱» با موفقیت به فضا پرتاب شد. راکت کاوشی از جمله مقدمات اولیه پرتاب ماهواره به فضا است و وظیفه‌ی شناسایی محیط پروازی ماهواره‌ ها را پیش از ارسال آنها بر عهده دارد.

دکتر محمود احمدی نژاد در هنگام صدور فرمان پرتاب برای این کاوشگر گفت: انشاءا... این گام بلندی در جهت خدمت به بشریت و تعالی مادی و معنوی ایران عزیز باشد.

پرتاب این موشک اولین گام در پرتاب ماهواره به فضا است.

 

.....................................................................................................................................................................................................

نخستین سامانه‌ی فضایی ایران، امروز با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. این سامانه شامل ماهواره‌ی امید، سامانه‌ی پرتاب موشکی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای پرتاب ماهواره است.

به گزارش شبکه‌ی خبر جمهوری اسلامی ایران، با پرتاب این ماهواره ایران یازدهمین کشوری خواهد بود که به طور مستقل ماهواره‌ای را به فضا می‌فرستد. این ماهواره، ماهواره‌ای تحقیقاتی و پیشرفته است که طراحی و ساخت آن حاصل کار دانشمندان ایرانی بوده است. مدار ماهواره‌ی امید مداری با ارتفاع پایین خواهد بود.

 به گزارش شبکه‌ی خبر، این ماهواره تا ساعت‌هایی دیگر از پایگاه فضایی به وسیله‌ی راکت به فضا پرتاب خواهد شد. رهگیری و کنترل این ماهواره از ایستگاه‌های ایرانی انجام خواهد شد.

خبرهای تکمیلی از پرتاب این ماهواره را از همین جا دنبال کنید.

مقارنه بسیار زیبا مشتری و زهره

مقارنه‌ی مشتری و زهره

 

            بسیار دیدنی و زیباست

اگر به دنبال رصد دو سیاره‌ی زیبا هستید، صبحگاه جمعه دوازدهم بهمن ماه بهترین زمان است. در این زمان دو سیاره‌ی درخشان منظومه‌ی شمسی، مشتری و زهره، در کنار هم قرار می‌گیرند و مقارنه‌ی زیبایی را پدید می‌آورند.
نقشه‌ی رصدی مقارنه زهره و مشتری
 
مقارنه‌ها برای بسیاری از رصد گران آسمان شب زیبا و درخور تحسین است. اما این مقارنه را می‌توان در جایگاه ویژه‌ای قرار داد. بله، دو سیاره زهره ( نگین درخشان آسمان ) و مشتری ( غول منظومه شمسی ) در کنار یکدیگر جای خواهند گرفت. این مقارنه در صبحگاه ( قبل از طلوع خورشید ) روز جمعه دوازدهم بهمن ماه بهترین وضعیت را خواهد داشت، اما از دو الی سه روز قبل نیز می‌توانید نزدیک شدن این دو سیاره را مشاهده و تعقیب نمایید.

هردو سیاره در ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه از افق جنوب شرقی همراه با صورت فلکی قوس طلوع خواهند کرد و بهترین زمان برای رصد آنها تقریباً ۳۰ دقیقه بعد است که ارتفاع آنها از افق در حدود ۵ درجه است. در این زمان جدایی زاویه‌ای این دو از یکدیگر ۴۴ دقیقه قوسی ( کمی بیش از قطر ماه ) است.

مشخصات رصدی

 

 

 

 

 

با بزرگ‌نمایی کم می‌توان هر دو این اجرام را به کمک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ در یک میدان دید مشاهده نمود. با توجه به نزدیک بودن دو سیاره به افق و وجود نور صبحگاهی، عکاسان آسمان شب و طبیعت می‌توانند این مقارنه‌ی زیبا را  به همراه مناظر زمینی به تصویر بکشند.

 

سومین مسابقه ی نجوم سراسری

سومین مسابقه ی سراسری نجوم امسال

 و انشاالله با شکوه تر و پر جمعیت تر از پارسال برگزار خواهد شد

منابع و مراکز :

 در دومین نشست کمیته علمی مسابقه سراسری ستاد برگزاری مسابقه سراسری نجوم منابع سومین مسابقه سراسری نجوم و اسامی مراکزی که اقدام به برگزاری مسابقه سراسری نجوم خواهند کرد اعلام شد. 

در این جلسه که عصر پنجشنبه 4/11/86 تشکیل گردید مصوب گردید تا مسابقه همچون دوره های قبلی در سه سطح مقدماتی ، عمومی و پیشرفته برگزار گردد.

 

سوالات هر سطح در حد منابع زیر طرح و ار ائه خواهد شد :

الف ـ سطح مقدماتی : کتاب شناخت مبانی نجوم جلد 1 و 2
 

انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
 

ب ـ سطح عمومی : کتاب نجوم دینامیکی
 

انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
 

ج ـ سطح پیشرفته : کتاب آشنایی بااختر فیزیک ستاره ای جلد اول و فصول 2 ، 5 و 6 از کتاب نجوم کروی
 

انشارات مرکز نشر دانشگاهی
 

همچنین در این نشست تصویب شد تا سوالات اطلاعات عمومی نجومی هم که در طول یکسال گذشته از رسانه
 ها ی معتبر همچون برنامه های علمی صداوسیما ، سایتهای معتبر اینترنتی و نشریات علمی معتبر ، منشر گردیده اراده شود .
لازم به دکر است که داوطلبین سطح عمومی علاوه بر پاسخ گویی به سوالات اختصاصی به سوالات سطح مقدماتی هم باید پاسخ دهند و داوطلبین سطح پیشرفته نیز علاوه بر سوالات اختصاصی به سوالات سطوح عمومی و مقدماتی نیز باید پاسخ دهند .
 
مراکز نجومی که تا کنون جهت برگزاری سومین مسابقه سراسری نجوم اعلام همکاری نموده اند :

اهواز - انجمن ستاره شناسی
ابرکوه - کانون بسیج جوانان
اراک - پژوهش سرای خلیج فارس
اردبیل - پژوهش سرای بابا صفری
اصفهان - مرکز نجوم ادیب
اصفهان - آسمان نمای بزرگ اصفهان
بجنورد - پژوهشسرای دانش آموزی
بندرعباس - پژوهشسرای دانش آموزی
بوشهر - پژوهش سرای شهید خوشبخت
بیرجند - پژوهشسرای دانش آموزی
تبریز - پژوهشسرا ی دانش آموزی آذربایجان
تقت - کانون جوانان بسیج
جهرم - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
دامغان - انجمن نجوم
رشت - انجمن نجوم ثاقب
رفسنجان - کانون بسیج جوانان
رودهن - گروه نجوم هلیکس
زاهدان - انجمن نجوم خیام
زرند - معاونت فرهنگی شهرداری
سعادت شهر - انجمن نجوم پاسارگاد
سمنان - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
سیرجان - انجمن نجوم آندرومدا
شهر ری - مرکز نجوم آستان شاه عبدالعظیم(ع)
شیراز - مرزهای بیکران ستاره شناسی
شیراز - کانون جوانان بسیج
قزوین - انجمن نجوم کاسپین اسکای
قزوین - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
کرج - موسسه علوم و کیهان شناسى هفت آسمان
کرمان - انجمن علمی دانشجویان فیزیک دانشگاه شهید باهنر
کرمانشاه - دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی
گرگان - انجمن نجوم کانون طه
لرستان - پژوهشسرای دانش آموزی بروجرد
مشهد - انجمن نجوم آسمان توس
مشهد - کانون جوانان بسیج خراسان رضوی
مهریز - پژوهشسرای دانش آموزی
میبد - مرکز نجوم پژوهش سرای رشیقی
نیشابور - پژوهش سرای دانش آموزی
یاسوج - کنکاش آسمان نما(خانه نجوم)
یزد - موسسه اسرار فضا

یه ابزار جدید برای نزدیک تر شدن به آسمان

 

خبر جدید

از اونجایی که تماما تلاشم رو می کنم تا همه ی آدم های دنیا به آسمون نگاه کنند و به حقیقت و زیبایی درونش فکر

کنند

این بار تلاش خودم رو با افزودن یک ابزار جدید در وبلاگ نمایش می دهم

 

شما می توانید از این پس سوالاتتان را در چت باکس وب بنویسید و گر من در وب آنلاین بودم حتما به شما پاسخ

خواهم داد

 

به امید اینکه فقط سوالات نجومی و آسمونی در این چت باکس نوشته شود 

 

       آسمان شهری بی پایان