THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

نسل جدید رصدخانه

 
 
                         سوفیا نسل جدید رصدخانه های هوائی ناسا

 

" سوفیا " نسل جدید رصدخانه های هوائی ناسا است که در مدت کوتاه فعالیت های خویش، کمک های زیادی به اخترشناسان کرده است. در این طرح یک تلسکوپ 2.5 متری در هواپیمای بوئینگ 747 نصب می شود. سوفیا چهار شب در هفته اخترشناسان را به فاصله حدود 12 کیلومتری از سطح زمین می برد تا در نور فروسرخ رصد کنند.

در این فاصله تلسکوپ از بخار آب موجود در جو که امواج فروسرخ را جذب می کند در امان است و اخترشناسان به خوبی می توانند به رصد پدیده هایی بپردازند که مشاهده آن ها از روی زمین مشکل است، مانند بررسی ماهیت سیاهچاله های مرکز کهکشان ها، ترکیب شیمیائی گازهای میان ستاره ای، مولکول های پیچیده در دنباله دار ها، چگونگی شکل گیری ستاره ها و منظومه شمسی و... همان طور که در تصویر می بینید با تغییر در این بوئینگ 747، تلسکوپ 2.5 متری در انتهای آن نصب شده است.  
                                                                                                                                



ساعت آفتابی

 

ساعت های آفتابی و هیاهوی آن ها در تهران

 


افتتاحیه  این برنامه ها در ساعت ۱۰ صبح در تالار اجتماعات این پارک واقع در خیابان ملاصدرا ،‌ خیابان شیراز شمالی،‌ انتهای خیابان پردیس،‌ برگزار خواهد شد.   

علاقمندان می توانند ضمن بازدید از ساعتهای آفتابی گوناگونی  که از سراسر ایران برای شرکت در این جشنواره به تهران ارسال شده است از ساعت ۱۴ تا ۱۷ نیز در جلسات سمینار علمی که درباره این ابزارهای تاریخی و علمی  و همچنین نحوه  ساخت ساعت آفتابی تدارک دیده شده است،‌شرکت نمایند. پایان بخش این جشنواره مراسم بررسی آرا و معرفی ساعتهای برگزیده دومین جشنواره ساعتهای آفتابی ایران خواهد بود.

 

همزمان با برگزاری این جشنواره، برنامه‌های گوناگونی در سراسر ایران، به مناسبت روز ساعت‌های آفتابی برقرار است. در تهران، موزه زمان با همکاری رصدخانه زعفرانیه تهران و موسسه توسعه مطالعات علمی،‌ برنامه‌ای را بدین منظور ترتیب داده است. در اصفهان، تاکنون دو مرکز برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی  کرده‌اند. مرکز نجوم ادیب اصفهان در برنامه‌ای ابتکاری،‌ توری درون شهری را برای بازدید عموم از ساعت‌های آفتابی و شاخص‌های سطح شهر بین ساعات ۹ الی ۱۲ در نظر گرفته است. موسسه آسمان پارس نیز، گروه دیگری است که به برگزاری روز ساعت‌های آفتابی در میدان زیبا و تاریخی نقش جهان اصفهان و در ضلع غربی مسجد امام اصفهان از ساعت 11 تا 13 خواهد پرداخت.

 

در مشهد،‌دبیرستان فاتح، محل برگزاری باشگاه‌های نجوم این شهر ، تا ساعت ۴ بعد از ظهر میزبان برنامه روز ساعتهای آفتابی خواهد بود،‌ که همراه با کارگاه ساخت و نمایش ساعت آفتابی برگزار می شود. کتابخانه عمومی سعادت شهر از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر برنامه ای را برای بازدید عموم تدارک دیده است.

 

به مناسبت جشنواره ساعت آفتابی برنامه های متنوعی در بوستان ملت رشت برپا خواهد شد، از جمله نمایشگاه مدل های مختلف ساعت آفتابی نمایش عکس های ساعت آفتابی سراسر دنیا و نیز مدل های آموزشی جهت معرفی مفاهیمی چون انقلاب تابستانی ، دایره البروج ، آنالمای خورشیدی و ... کارگاه عمومی (ساخت کیت ساعت آفتابی برای عموم مردم) و ... . باشگاه نجوم خرداد ماه گیلان نیز در همین رابطه، از ساعت ۱۱ الی ۱۳ روز پنج شنبه ۳۱ خرداد، مقارن با سالروز تاسیس انجمن نجوم ثاقب گیلان و جشنواره ملی ساعت آفتابی، در ساختمان انجمن نجوم ثاقب واقع در همین بوستان برگزار می شود. سخنران اصلی این برنامه استاد جناب آقای دکتر محمد باقری هستند که با موضوع ساعت های آفتابی به ارائه سخنرانی می پردازند، این برنامه هم چنین شامل ارائه تازه ترین خبرهای نجومی ، کارگاه ساعت آفتابی اوریگامی ، معرفی کتاب ، ارائه سخنرانی با موضوع جهت یابی به کمک خورشید ، نگاهی به عملکرد انجمن نجوم ثاقب گیلان و ... خواهد بود. همچنین کارگاه آموزشی ۲ ساعته ساخت ساعت آفتابی شامل آموزش ساخت و مدرج کردن چند نوع ساعت و ساخت نمونه کیت های ساعت آفتابی نیز در این روز برگزار می شود.

 

در شهر ری نیز با همکاری پژوهشسرای دانش آموزی ناحیه ۱ این شهر ،‌برنامه متنوعی ای به مناسبت این روز برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که علاوه بر گروه نجوم مهبانگ در زاهدان در شهرهای کرمانشاه،‌ تبریز و بسطام  نیز برنامه‌هایی به این مناسبت از طرف گروه های فعال این شهرها تدارک دیده شده است.


تاخیر فرود آتلانتیس

 
 
در حالی که همه چیز برای یک فرود موفقیت آمیز آماده بود، خبر ناگوار بخش هواشناسی پایگاه فضایی کندی، همه را غافلگیر کرد. اوضاع جوی نامساعد حاکم بر پایگاه، سبب شده که فرود آتلانتیس به تاخیر افتد. زمان بعدی برای فرود، ساعت 3:30 دقیقه عصر به وقت جهانی در نظر گرفته شده است. چنانچه اوضاع نامناسب آب و هوا همچنان ادامه داشته باشد، فرمانده شاتل، " ریک استارکو " و خلبان شاتل، " لی آرچمبلت " به ناچار شاتل را در ساعت 2:25 دقیقه عصر در فرودگاه به زمین می نشانند. لحظاتی پیش مقامات ناسا اعلام داشتند که به علت هوای بسیار طوفانی آتلانتیس تا 24 ساعت دیگر فرود نخواهد آمد. آتلانتیس روز جمعه 18 خردادماه زمین را ترک گفت و دو روز بعد یعنی یکشنبه 20 خردادماه به ایستگاه رسید. فضانوردان چهار راهپیمائی فضائی انجام دادند. در سومین راهپیمائی، خدمه به تعمیر قسمت آسیب دیده شاتل پرداختند. آتلانتیس هم اکنون انجام 28 ماموریت موفقیت آمیز را در کارنامه خود دارد. حدود 174 فضانورد تا به حال افتخار سفر به فضا را با این شاتل را داشته اند.  
                                           


عمق آسمون۲

                          

 

 

 

The Majestic Sombrero Galaxy (M104)

 

 

                                 

 

  A String of 'Cosmic Pearls' Surrounds an Exploding Star

Galaxy NGC 1512 in Visible Light

The Antennae Galaxies/NGC 4038-4039

Supernova Remnant E0102 in the Small Magellanic Cloud

اگر خواهان...

 اگر خواهان آن باشید که به دورترین نقاط فضا دست یابید، طبیعتا با تلسکوپ های معمولی نمی توانید. شما نیاز دارید تا کهکشانی پرجرم و قدرتمند را مهار کنید تا نور را از کهکشان های دور خمیده کند 

اگر خواهان آن باشید که به دورترین نقاط فضا دست یابید، طبیعتا با تلسکوپ های معمولی نمی توانید. شما نیاز دارید تا کهکشانی پرجرم و قدرتمند را مهار کنید تا نور را از کهکشان های دور خمیده کند (لنز گرانشی). گروهی از اخترشناسان اروپایی توانستند یکی از بهترین موارد لنزهای گرانشی را ثبت کنند (حلقه اینشتن)، لنز گرانشی و کهکشانی بسیار دور از ما که به صورت رشته ای ثبت شده اند، این ثبت زیبا را نعل اسب کیهانی نامیدند.
این کشف توسط تنی چند از اخترشناسان اروپایی (از دانشگاه های اروپا تا روسیه) انجام شد و نتایج آن با عنوان "نعل اسب کیهانی : کشف حلقه اینشتن حول کهکشان غول پیکر و درخشان قرمز." در نشریه Astrophysics انتشار یافت.
این پدیده هنگامی آشکار شد که اطلاعات سنگین در نقشه برداری دیجیتال از آسمان (Sloan Digital Sky Survey) ثبت شدند. این نقشه برداری به وسیله تلسکوپ روباتیک و تصویر برداری از آسمان شب (که سرانجام نقشه ای حاوی 25% آسمان شامل 100 میلیون جرم منتشر کرد) حاصل شد. اخترشناسان به طور منظم به آسمان می نگرند و از میان پهنه وسیعی از اطلاعات، اجرامی شگرف را ثبت می کنند.
نعل اسبی کیهانی، ای چنین...
در آن هنگام، آنها مشاهدات خود را با تلسکوپ 2.5 متری آیزاک نیوتن در لاپالما و 6 متری BTA در روسیه پیگیری کردند. همچنین جزئیات درعکس آن نیز سبب شد که به تصمیم در مورد اطلاعات ساختار شیمیایی لنز و جرم مورد تاثیر آن کمک شود.
به تصویر نگاه کنید، شما می توانید کهکشانی کروی و قرمز را که توسط حلقه ای آبی رنگ احاطه شده است را مشاهده کنید. درحقیقت این نسبیتی است کنار یک کهکشان، کهکشان قرمز در فاصله 4.6 بیلیون سال نوری از ما واقع است (لنز) و حلقه آبی یا همان کهکشان دیگر، در فاصله 10.9 بیلیون سال نوری از ما قرار دارد ( جرم تحت تاثیر لنز).
در نگاه ما دو رشته قابل دید است، که در حقیقت همان نور است که به سبب لنز گرانشی کانونی شده است. نور در تمایل خود به سمت زمین می آید. تمام نورها به منجمان اجازه می دهد که آنچه را که تمایل به مرئی بودن دارد، ببینند. در حقیقت، دو رشته از نور همان کهکشان اند که تحت تاثیر لنز گرانشی قرار گرفته اند و به صورت 300 درجه، اطراف لنز را احاطه کرده اند.
لنز بسیار پرجرم است، و به صورت کهکشان قرمز که دارای 5 تریلیون جرم خورشید است، می درخشد. برای مقایسه کهکشان راه شیری ما جرمی معادل 580 بیلیون جرم خورشیدی دارد.
و جرمی فقط برای تلسکوپ...
در فاصله بسیار دور، کهکشان تحت تاثیر لنز، کهکشانی با ستارگان انفجاری و دستخوش تلاطم سرعت شکل گیری ستارگان است، اینها مدارکی به دست آمده از طیف نور آبی کهکشان است. اگر چنین لنزی در این ناحیه قرار نداشت منجمان هرگز نمی توانستند چنین اطلاعاتی را از آن کهکشان بدست آورند. اما به علت وجود لنز، نور در اثر گرانش کانونی شده و به صورت حلقه ای دور لنز درآمده است. در صورتی که این جرم 10.9 بیلیون سال نوری از ما فاصله دارد، آن را اکنون مشاهده می کنیم، در زمانی که جهان 3 بیلیون سال کوچکتر بود.
این کشف به منجمان کمک می کند تا در دو مورد پیشرفت کنند، توزیع ماده تاریک اطراف کهکشان قرمز و شکل گیری ستارگان در اوایل جهان.

عمق آسمون

برای دیدن عمق آسمون و زیبایی های اون روی

GALAXY در قسمت موضوعات مطالب کلیک

کنید و بروید به عمق آسمون زیبای شب 

پلوتو

سیاره کوتوله اریس جایگزین پلوتو در منظومه
 
شمسی می‌شود
با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری شده بود که پلوتو عنوان بزرگترین جرم "کمربند کوییپر" را کسب و حفظ کند، اطلاعات جدید حاکی از آن است که این عنوان باید در اختیار سیاره کوتوله‌ای موسوم به اریس قرار گیرد.


 

با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری شده بود که پلوتو عنوان بزرگترین جرم "کمربند کوییپر" را کسب و حفظ کند، اطلاعات جدید حاکی از آن است که این عنوان باید در اختیار سیاره کوتوله‌ای موسوم به اریس قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نجوم، با توجه به آخرین گزارش‌ها، سیاره کوتوله اریس که مدتی نام ‪ Xena‬برای آن انتخاب شده بود، ‪ ۲۷‬درصد بزرگتر از پلوتو است.

با این حال این مطلب هیچ تغییری در حکم سال پیش انجمن جهانی نجوم مبنی بر اینکه در منظومه شمسی هشت سیاره وجود دارد ایجاد نمی‌کند و این جرم همچنان در فهرست سیاره‌های کوتوله منظومه شمسی باقی می‌ماند.

به گفته "مایک براون" کاشف اریس و همکارش "امیلی شالر" این اطلاعات حاکی از جرم ‪ ۱۶/۶‬میلیارد تریلیارد کیلوگرمی اریس است.

وی افزود، آنها قبل از انتشار اطلاعات دقیق عددی پیرامون این موضوع معتقد بودند که اریس بزرگتر از پلوتو است و دلیل این امر را زمان طولانی‌تر گردش قمر آن موسوم به "دیسنومیا" نسبت به گردش "کارن" به دور پلوتو اعلام کردند.

با این وجود تا قبل از انتشار اطلاعات دقیق، آخرین فرصت بود تا پلوتو بتواند عنوان بزرگترین جرم کمربند کوییپر را حفظ کند.

به گفته پروفسور براون پژوهشگر سیاره‌شناس موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، این احتمال وجود داشت که جرم پلوتو و اریس تا اندازه زیادی نزدیک هم باشند.

اریس در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی توسط رصدخانه پالومار و تلسکوپ ‪ ۴۸‬اینچ ساموئل اوشین و ابزار ویژه این تلسکوپ جهت بررسی اجرام فرا سیاره‌ای کشف شد.

وی اضافه کرد، وقتی معلوم شد این سیاره ابعاد نزدیکی به پلوتو دارد انجمن جهانی نجوم درباره سیاره بودن پلوتو به شک افتاد و طی جلسه‌ای اعلام کرد که پلوتو از سیاره بودن به یک سیاره کوتوله تنزل مقام پیدا می‌کند و قرار بر آن شد که پلوتو و سایر اجرام نسبتا بزرگ کمربند کوییپر از این پس وارد فهرست سیاره‌ها نشوند.

به این ترتیب فهرست سیاره‌های منظومه شمسی تثبیت شد و به هشت سیاره تقلیل پیدا کرد.

شالر همچنین می‌افزاید، بنابر عکس‌های ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کک، چگالی سطح این سیاره دو گرم بر سانتیمتر مکعب تخمین زده شده است. به عبارت دیگر احتمالا اریس هم مانند پلوتو از یخ و سنگ ساخته شده و ساختار سطح آن مانند سایر اجرام دوردست منظومه شمسی است.

قطر این جرم ‪ ۲۴۰۰‬کیلومتر برآورد شده که نشان می‌دهد اریس کمی سنگین‌تر از پلوتو است.

بیشترین فاصله آن از خورشید تقریبا ‪ ۹۷‬واحد نجومی است. هر واحد نجومی برابر فاصله زمین تا خورشید است.

دمای تقریبی این جرم در روز و شب تفاوت محسوسی ندارد و حدود ‪۲۴۳‬ درجه سانتیگراد زیر صفر برآورد شده است و همانطور که بدیهی به نظر می‌رسد به سبب فاصله زیاد آن از خورشید، بسیار تاریک باشد.

سفر این سیاره کوتوله به دور خورشید ‪ ۵۶۰‬سال زمینی طول می‌کشد.

کمترین فاصله آن از خورشید ‪ ۳۸‬واحد نجومی است و این نشان‌دهنده آن است که گاهی نزدیکتر از پلوتو و گاهی دورتر از آن نسبت به ما قرار دارد .

سطح اریس از ورقه بسیار نازکی از متان که منشا آن احتمالا از درونش است احاطه شده است. اما در مورد پلوتو احتمالا تحت دگرگونی‌های شیمیایی و تشعشعات خورشیدی، متان سطح کمی به رنگ قرمز گرویده و تصویری اخرایی رنگ بوجود آورده است.

با این حال متان سطح اریس بیشتر به زرد تمایل دارد و علت این موضوع فاصله بیشتر آن از خورشید است .

دیسنومیا ‪ ۱۵۰‬کیلومتر قطر دارد و فاصله آن از جرم مادر ‪ ۳۷‬هزار کیلومتر است. ماه قمری اریس، ‪ ۱۶‬روز به طول می‌انجامد که باعث ایجاد ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۷۷۵‬ماه قمری در طی ی کسال گردش اریس به دور خورشید می‌شود.

ایستگاه فضایی

وضعیت ایستگاه فضایی بین‌المللی پایدار شد
پس از آنکه دو فضانورد روس ایستگاه بین‌المللی فضایی توانستند رایانه های از کار افتاده را مجددا راه اندازی کنند وضعیت این ایستگاه به حالت پایدار در آمد.



 

پس از آنکه دو فضانورد روس ایستگاه بین‌المللی فضایی توانستند رایانه های از کار افتاده را مجددا راه اندازی کنند وضعیت این ایستگاه به حالت پایدار در آمد.

به گزارش روز شنبه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فضانوردان روسی با تغییر دادن مسیرکابل برق رایانه‌های کنترل‌کننده آب و اکسیژن ایستگاه بین‌المللی فضایی موفق شدند پس از چند روز مجددا این رایانه‌ها را فعال نمایند.

روز پنجشنبه گذشته پس از نصب صفحات خورشیدی جدید توسط فضانوردان بر روی ایستگاه بین‌المللی فضایی ، رایانه‌های روسی که مسئولیت کنترل آب ، اکسیژن و تعادل این ایستگاه را به عهده داشتند از کار افتادند.

مهندسین روسی از زمین چندین بار تلاش کردند تا این رایانه‌ها را "ریست" (‪ (Reset‬نمایند اما در این کار موفق نشدند تا اینکه دو فضانورد روس این ایستگاه با ایجاد تغییر در وضعیت سیستم برق رسانی دستگاه‌ها موفق به راه اندازی مجدد سیستم کنترل این ایستگاه فضایی شدند.

از سوی دیگر فضانوردان در چند راه‌پیمایی فضایی موفق شدند ، پوشش حرارتی فضاپیمای آتلانتیس را که هنگام برخاستن از زمین دچار صدمه شده بود ، ترمیم کنند.

فضاپیمای رفت و برگشت آتلانتیس به همراه ‪ ۷‬سرنشین هفته گذشته برای یک ماموریت ‪ ۱۱‬روزه عازم فضا شد تا ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی را ادامه دهد.

با وجود پیدا شدن یک حفره ‪ ۴‬اینچی (‪ ۱۰‬سانتی )در هنگام برخاستن از زمین در عایق حرارتی فضاپیمای "آتلانتیس"، این سفینه به ماموریت خود ادامه داد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

NASA

فضانورد آمریکایی رکورد بیشترین حضور زنان
 
 در فضا را شکست
فضانورد آمریکایی رکورد بیشترین حضور زنان در فضا را شکست
"سونیتا ویلیامز" فضانورد هندی‌تبار آمریکایی، رکورد طولانی‌ترین مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان زن جهان از آن خود ساخت.

 

"سونیتا ویلیامز" فضانورد هندی‌تبار آمریکایی، رکورد طولانی‌ترین مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان زن جهان از آن خود ساخت.

به گزارش روز شنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، یکی از کارشناسان سازمان فضایی آمریکا "ناسا" که از ذکر نامش خودداری کرد،صبح روز شنبه اعلام کرد ویلیامز مهندس ایستگاه فضایی بین‌المللی رکورد اقامت ‪ ۱۸۸‬روز و ‪ ۴‬ساعت در فضا را که در سال ‪ ۱۹۹۶‬توسط "شانون لوسید" دیگر فضانورد زن آمریکایی ثبت شده بود، شکست .

پدر سونیتا ویلیامز یک هندی از ایالت گجرات هند است.

ویلیامز از ده دسامبر به فضا سفر کرد و در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد و قرار است فضاپیمای آتلانتیس که ‪ ۸‬ژوئن به فضا پرتاب شد وی را به زمین بازگرداند.

ویلیامز پیش از این رکورد بیشترین پیاده روی خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را درمیان زنان فضانورد با ‪ ۲۹‬ساعت و ‪ ۱۷‬دقیقه و بیشترین راهپیمایی ماراتن به مدت ‪ ۴‬ساعت و ‪ ۱۷‬دقیقه در فضا را به نام خود ثبت کرده است.

بازهم NASA

فضانورد آمریکایی رکورد بیشترین حضور زنان
 
 در فضا را شکست
فضانورد آمریکایی رکورد بیشترین حضور زنان در فضا را شکست
"سونیتا ویلیامز" فضانورد هندی‌تبار آمریکایی، رکورد طولانی‌ترین مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان زن جهان از آن خود ساخت.

 

"سونیتا ویلیامز" فضانورد هندی‌تبار آمریکایی، رکورد طولانی‌ترین مدت زمان حضور در فضا را در میان فضانوردان زن جهان از آن خود ساخت.

به گزارش روز شنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، یکی از کارشناسان سازمان فضایی آمریکا "ناسا" که از ذکر نامش خودداری کرد،صبح روز شنبه اعلام کرد ویلیامز مهندس ایستگاه فضایی بین‌المللی رکورد اقامت ‪ ۱۸۸‬روز و ‪ ۴‬ساعت در فضا را که در سال ‪ ۱۹۹۶‬توسط "شانون لوسید" دیگر فضانورد زن آمریکایی ثبت شده بود، شکست .

پدر سونیتا ویلیامز یک هندی از ایالت گجرات هند است.

ویلیامز از ده دسامبر به فضا سفر کرد و در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد و قرار است فضاپیمای آتلانتیس که ‪ ۸‬ژوئن به فضا پرتاب شد وی را به زمین بازگرداند.

ویلیامز پیش از این رکورد بیشترین پیاده روی خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را درمیان زنان فضانورد با ‪ ۲۹‬ساعت و ‪ ۱۷‬دقیقه و بیشترین راهپیمایی ماراتن به مدت ‪ ۴‬ساعت و ‪ ۱۷‬دقیقه در فضا را به نام خود ثبت کرده است.

نسل جدید

نسل جدیدی از ماهواره‌های محیط زیست به فضا پرتاب می‌شود

 

سازمان فضایی اروپا (‪ (ESA‬اعلام کرد نخستین ماهواره از پنج ماهواره نظارت زمین را که قرار است جانشین "ئن‌وی‌ست‪ "Envisat‬شود، سفارش داده است.

سازمان فضایی اروپا (‪ (ESA‬اعلام کرد نخستین ماهواره از پنج ماهواره نظارت زمین را که قرار است جانشین "ئن‌وی‌ست‪ "Envisat‬شود، سفارش داده است.

ئن‌وی ست بزرگترین ماهواره کنترل محیط زیست است که تاکنون به فضا پرتاب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان فضایی اروپا اعلام کرد ماهواره "سنتینل ‪ "۱‬توسط شرکت ایتالیایی - فرانسوی "تالس آلنیا اسپیس" ساخته خواهد شد.

این شرکت در یک نشست خبری هزینه ساخت این سفارش را ‪ ۳۰۵‬میلیون دلار تخمین زد.

پنج سال عمر فضایی "ئن‌وی‌ست" فروردین سال جاری به اتمام رسید اما سازمان فضایی اروپا معتقد است این ماهواره برای ادامه فعالیت خود در فضا تا سال ‪ ۲۰۱۰‬و حتی بیش از آن سوخت کافی دارد.

"وولکر لی‌بیگ" مدیر سازمان فضایی اروپا در زمینه برنامه‌های نظارت بر زمین گفت، جایگزین‌های ماهواره ‪ ۸‬تنی ئن‌وی‌ست به نسبت کوچک و تخصصی‌تر خواهند بود و سازمان فضایی اروپا را قادر خواهد ساخت که خطر احتمالی از بین رفتن یک محموله هنگام پرتاب را کاهش دهد.

این اعلامیه‌ها در نمایشگاه هوایی پاریس در لوبوژه واقع در شمال پایتخت فرانسه عنوان شد.

سازمان فضایی اروپا ‪ ۱/۶‬میلیون دلار به ساخت این پنج ماهواره نظارتی و همچنین ‪ ۳۹۹‬تا ‪ ۴۶۵‬میلیون دلار در سال را به هزینه‌های جاری آنها اختصاص داده است.

سنتینل ‪ ۲ ،۱‬و ‪ ۳‬در سال‌های ‪ ۲۰۱۱‬و ‪ ۲۰۱۲‬به فضا پرتاب خواهند شد.

سنتینل ‪ ۱‬برای زیرنظرگرفتن شکسته‌شدن یخ‌های قطبی و جداشدن توده‌های یخ شناور به یک رادار مجهز خواهد شد. سنتینل ‪ ۲‬دوربین خواهد داشت که می‌توانند طی هر پنج تا ‪ ۱۰‬روز نقشه‌ای از زمین با دقت ‪ ۱۰‬متر تهیه کنند.

سنتینل ‪ ۳‬به یک رادار ارتفاع سنج و حسگر گرمایشی برای اندازه‌گیری تفاوتها در ارتفاع اقیانوس و تجمع پلانکتونها مجهز خواهد شد.

سنتینل ‪ ۴‬که در مدار ثابت جغرافیایی و سنتیل ‪ ۵‬که در مدار حلقوی اطراف دو قطب بکار گرفته می‌شوند، تغییرات در شیمی اتمسفری زمین را ردیابی خواهند کرد.

هنوز تصمیمی برای تاریخ قطعی برای پرتاب گرفته نشده و سازمان فضایی اروپا اعلام کرده است ممکن است این محموله را با همکاری سازمان هواشناسی ماهواره‌ای اروپا موسوم به "ایومت ست" تهیه کند.

به گزارش وب سایت سازمان فضایی اروپا هزینه کلی پروژه "ئن‌وی‌ست" حدود ‪ ۴/۶۶‬میلیارد دلار است.

پایان جهان

 
نیوتن پایان جهان را سال ‪ ۲۰۶۰‬پیش بینی کرده است

 

 

 
"اسحاق نیوتن" دانشمند مشهور انگلیسی و پدر فیزیک مدرن در نامه‌ای که در سال ‪ ۱۷۰۴‬نوشته پیش بینی کرده است که جهان در سال ‪ ۲۰۶۰‬پایان می‌یابد.

 

"اسحاق نیوتن" دانشمند مشهور انگلیسی و پدر فیزیک مدرن در نامه‌ای که در سال ‪ ۱۷۰۴‬نوشته پیش بینی کرده است که جهان در سال ‪ ۲۰۶۰‬پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این نامه روز یکشنبه در بیت‌المقدس به نمایش گذاشته شد.

اگر چه نیوتن یک عقلگرای مشهور بود و به خاطر معافیت سلطنتی در برابر تایید کلیسای انگلیس، مجبور به پیروی از تعالیم کلیسا نبود اما با این حال زمان پایان جهان را بر اساس یک متن در کتاب مقدس پیش‌بینی کرده است.

در زمان نیوتن مرسوم بود دانشمندان به تایید کلیسای انگلیس برسند و در نتیجه از تعالیم این کلیسا پیروی کنند.

این استاد قوانین جاذبه، حرکت و نور، با بررسی و مطالعه آیه‌های انجیل دانیال، پیش‌بینی کرد جهان هزار و ‪ ۲۶۰‬سال پس از تاسیس امپراتوری روم مقدس در غرب اروپا به پایان خواهد رسید.

امپراتوری مقدس روم در سال ‪ ۸۰۰‬میلادی تاسیس شد.

این نامه که در نمایشگاهی با عنوان "رازهای نیوتن" در دانشگاه عبری بیت‌المقدس به نمایش گذاشته شده، بخشی از دست نوشته‌های این دانشمند انگلیسی است که توسط یک گردآوردنده ثروتمند دست خطهای علمی به این دانشگاه هدیه شده است.

این دانشگاه اعلام کرد از سال ‪ ۱۹۶۹‬تاکنون این نخستین باریست که این نامه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

پیش از کشف مکانیسم‌های نسبیت و کوانتوم در قرن گذشته، فعالیت نیوتن در اواخر قرن ‪ ۱۷‬دردانشگاه کمبریج انگلیس، سنگ بنای علم مدرن بود.

نیوتن در دهه ‪ ۱۶۷۰‬چهار سال از عمر خود را در راه کیمیاگری صرف کرد.

کیمیاگران معتقدند فلزات پایه را می‌توان به طلا تبدیل کرد.