THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

ساعت آفتابی

 

ساعت های آفتابی و هیاهوی آن ها در تهران

 


افتتاحیه  این برنامه ها در ساعت ۱۰ صبح در تالار اجتماعات این پارک واقع در خیابان ملاصدرا ،‌ خیابان شیراز شمالی،‌ انتهای خیابان پردیس،‌ برگزار خواهد شد.   

علاقمندان می توانند ضمن بازدید از ساعتهای آفتابی گوناگونی  که از سراسر ایران برای شرکت در این جشنواره به تهران ارسال شده است از ساعت ۱۴ تا ۱۷ نیز در جلسات سمینار علمی که درباره این ابزارهای تاریخی و علمی  و همچنین نحوه  ساخت ساعت آفتابی تدارک دیده شده است،‌شرکت نمایند. پایان بخش این جشنواره مراسم بررسی آرا و معرفی ساعتهای برگزیده دومین جشنواره ساعتهای آفتابی ایران خواهد بود.

 

همزمان با برگزاری این جشنواره، برنامه‌های گوناگونی در سراسر ایران، به مناسبت روز ساعت‌های آفتابی برقرار است. در تهران، موزه زمان با همکاری رصدخانه زعفرانیه تهران و موسسه توسعه مطالعات علمی،‌ برنامه‌ای را بدین منظور ترتیب داده است. در اصفهان، تاکنون دو مرکز برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی  کرده‌اند. مرکز نجوم ادیب اصفهان در برنامه‌ای ابتکاری،‌ توری درون شهری را برای بازدید عموم از ساعت‌های آفتابی و شاخص‌های سطح شهر بین ساعات ۹ الی ۱۲ در نظر گرفته است. موسسه آسمان پارس نیز، گروه دیگری است که به برگزاری روز ساعت‌های آفتابی در میدان زیبا و تاریخی نقش جهان اصفهان و در ضلع غربی مسجد امام اصفهان از ساعت 11 تا 13 خواهد پرداخت.

 

در مشهد،‌دبیرستان فاتح، محل برگزاری باشگاه‌های نجوم این شهر ، تا ساعت ۴ بعد از ظهر میزبان برنامه روز ساعتهای آفتابی خواهد بود،‌ که همراه با کارگاه ساخت و نمایش ساعت آفتابی برگزار می شود. کتابخانه عمومی سعادت شهر از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر برنامه ای را برای بازدید عموم تدارک دیده است.

 

به مناسبت جشنواره ساعت آفتابی برنامه های متنوعی در بوستان ملت رشت برپا خواهد شد، از جمله نمایشگاه مدل های مختلف ساعت آفتابی نمایش عکس های ساعت آفتابی سراسر دنیا و نیز مدل های آموزشی جهت معرفی مفاهیمی چون انقلاب تابستانی ، دایره البروج ، آنالمای خورشیدی و ... کارگاه عمومی (ساخت کیت ساعت آفتابی برای عموم مردم) و ... . باشگاه نجوم خرداد ماه گیلان نیز در همین رابطه، از ساعت ۱۱ الی ۱۳ روز پنج شنبه ۳۱ خرداد، مقارن با سالروز تاسیس انجمن نجوم ثاقب گیلان و جشنواره ملی ساعت آفتابی، در ساختمان انجمن نجوم ثاقب واقع در همین بوستان برگزار می شود. سخنران اصلی این برنامه استاد جناب آقای دکتر محمد باقری هستند که با موضوع ساعت های آفتابی به ارائه سخنرانی می پردازند، این برنامه هم چنین شامل ارائه تازه ترین خبرهای نجومی ، کارگاه ساعت آفتابی اوریگامی ، معرفی کتاب ، ارائه سخنرانی با موضوع جهت یابی به کمک خورشید ، نگاهی به عملکرد انجمن نجوم ثاقب گیلان و ... خواهد بود. همچنین کارگاه آموزشی ۲ ساعته ساخت ساعت آفتابی شامل آموزش ساخت و مدرج کردن چند نوع ساعت و ساخت نمونه کیت های ساعت آفتابی نیز در این روز برگزار می شود.

 

در شهر ری نیز با همکاری پژوهشسرای دانش آموزی ناحیه ۱ این شهر ،‌برنامه متنوعی ای به مناسبت این روز برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که علاوه بر گروه نجوم مهبانگ در زاهدان در شهرهای کرمانشاه،‌ تبریز و بسطام  نیز برنامه‌هایی به این مناسبت از طرف گروه های فعال این شهرها تدارک دیده شده است.


نظرات 1 + ارسال نظر
معصومه شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:06 ق.ظ http://colourfull.blogfa.com

مطالب جالب دارید .امیدوارم همچنان به تلاشتون ادامه بدید.موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد