THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

یک پایگاه بزرگتر بر روی ماه NASA

ناسا یک پایگاه بزرگتر روی کره ماه احداث می‌کند
ناسا یک پایگاه بزرگتر روی کره ماه احداث می‌کند
مقامات آژانس فضانوردی ناسا اعلام کردند که فضانوردهای آتی برای کار بر روی کره ماه احتمالا در سکونتگاه‌های بزرگتری زندگی خواهند کرد و ماه‌نوردهای جدید ورزشی را با قابلیت راهپیمایی دو هفته‌یی هدایت خواهند کرد.
 

مقامات آژانس فضانوردی ناسا اعلام کردند که فضانوردهای آتی برای کار بر روی کره ماه احتمالا در سکونتگاه‌های بزرگتری زندگی خواهند کرد و ماه‌نوردهای جدید ورزشی را با قابلیت راهپیمایی دو هفته‌یی هدایت خواهند کرد.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس فضانوردی آمریکا در حال حاضر امیدوار است که به جای مونتاژ کردن یک پست خارجی روی ماه به مرور زمان از توده‌ای از واحدهای کوچک و جداگانه پرتاب شده، سه سکونتگاه بزرگ را در تعداد پروازهای کمتری برای احداث یک سرپل روی کره ماه فرود آورد.

دوگ کوک ،‌معاون دستیار رییس ناسا در بخش سیستم‌های اکتشافی در این زمینه گفت: برنامه تغییر یافته کره ماه ناسا شامل پرتاب سکونتگاه‌های بزرگتر به کره ماه با پروازهای باری بدون سرنشین خواهد بود.

وی افزود: با این روش فضانوردان ناسا خیلی سریعتر از روش حمل کردن واحدهای کوچک به مرور زمان به کره ماه و مونتاژ آنها و سخت‌افزارها روی هم، می‌توانند موفق شوند.

ادیسه و مدارگرد مریخی

مدارگرد مریخی «ادیسه» پس از رفع ایراد رایانه‌یی دوباره در شرایط امن قرار گرفت

مدارگرد مریخی «ادیسه» پس از بروز یک ایراد رایانه‌یی که ارسال اطلاعات از مریخ‌نوردهای دو قلو در سطح سیاره سرخ را به تاخیر انداخته بود، دوباره در وضعیتی امن و بی‌خطر قرار گرفت.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیران این پروژه اعلام کردند که خطری مدارگرد را تهدید نمی‌کند.

مهندسان این نقص رایانه‌یی را در روز جمعه شناسایی کردند.

مدیر این ماموریت نیز پیش‌بینی کرده بود که ادیسه در اواسط هفته جاری در مسیر عادی و امن قرار خواهد گرفت.

مریخ‌نوردان برای ارسال اطلاعات جمع‌آوری کرده به زمین به مدارگرد ادیسه وابسته هستند اما در طول مدت بروز نقص رایانه‌یی با آنتن‌های پرقدرت خود مستقیما با زمین مبادله اطلاعات داشتند.

یکی از مریخ نوردان موسوم به «آپورچونیتی» تحقیقات مفصل خود از داخل دهانه آتشفشانی «ویکتوریا» را از هفته گذشته آغاز کرد.

چین و برزیل و سومین ماهواره مشترک

سومین ماهواره ساخت مشترک چین و برزیل پرتاب شد

چین سومین ماهواره منابع زمینی ساخت مشترک چین و برزیل را برای تهیه تصاویر دقیق از سطح زمین پرتاب کرد.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این

 ماهواره تحت عنوان O2B توسط یک راکت حامل LONG MARCH-4B در

 ساعت 11:26 صبح به وقت پکن از مرکز پرتاب ماهواره تای یوآن در

 استان شمالی شانکزی چین پرتاب شد.

این ماهواره 12 دقیقه پس از پرتاب از راکت جدا شده و وارد مدار از پیش تعیین شده شد.

این ماهواره هزار و 452 کیلوگرمی که طول عمر آن دو سال طراحی

 شده است، اطلاعات منابع را جمع‌آوری کرده و تصاویری را به چین،

 برزیل و دیگر کشورها برای استفاده در تولیدات کشاورزی، حفاظت از

 محیط زیست، نقشه کشی شهری و تحقیقات منابع ارسال خواهد

 کرد.

این سومین ماهواره منابع ساخت مشترک فرهنگستان فن‌آوری فضایی چین و موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل است که پرتاب شد.

دو ماهواره قبلی به ترتیب در سال‌های 1999 و 2003 پرتاب شدند.

این ماهواره‌ها، ماهواره‌های حسی کنترل از راه دور هستند که

 می‌توانند اطلاعات را از طریق دوربین‌هایی با قدرت وضوح بالا جمع‌آوری کنند.

نپتون و گرما

 

قطبی گرم در سیاره‌ای نه چندان دور!

 


اخترشناسان کشف کردند:

 


قطب جنوب سیاره «نپتون» بسیار گرمتر از سایر مناطق این سیاره است

یک گروه بین‌المللی از اخترشناسان به تازگی کشف کرده‌اند که قطب جنوب سیاره «نپتون» بسیارگرمتر از سایر مناطق این سیاره است.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گلین اورتون دانشمند JPL (آزمایشگاه پیشرانش جت) در آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) در این زمینه گفت: دمای قطب جنوب در سیاره نپتون به قدری بالاست که گاز متان که باید در بخش فوقانی اتمسفر آن موسوم به استراتوسفر منجمد باشد، می‌تواند از این منطقه نفوذ کند.

این یافته‌ها با استفاده از تلسکوپ Very Large Telescope مستقر در شیلی به دست آمده است.

این تلسکوپ از سوی سازمان اروپایی تحقیقات نجومی در نیمکره جنوبی اداره و به کار گرفته می‌شود.

میانگین دما در نپتون حدود 200- درجه سانتی‌گراد است.

نپتون که دورترین سیاره شناخته شده در منظومه شمسی ما است، حدود 30 برابر دورتر از خورشید نسبت به زمین قرار گرفته است.

اخترشناسان دریافته‌اند که این تغییرات دمایی با تغییرات فصلی هماهنگ است.

هر یک سال نپتون معادل 165 سال زمینی طول می کشد.

شهاب سنگ عظیمی سقوط کرد

شنبه شب، شهابسنگ بزرگی در حوالی شهر کارانکاس به دامنه رشته کوه های آند

برخورد کرد 

 
 
 
 

اینجا روستایی در نزدیکی شهر کارانکاس (حوالی منطقه پونو واقع در 1300 کیلومتری جنوب لیما). شنبه شب. مردم دهکده خسته از کار روزانه در حال رفتن به سوی خانه های خود هستند. آسمان صاف و پرستاره است. هیچ کس از اتفاقی که در پیش است اطلاعی ندارد. خطی سبز رنگ در آسمان دیده می شود. از میان ستاره ها عبور می کند. در طول حرکتش به تدریج پر نورتر و رنگ آن متمایل به نارنجی می شود. در یک چشم به هم زدن به دامنه رشته کوه های آند که در اطراف دهکده قرار دارند‌، بر خورد می کند. این یک شهاب سنگ است. گودالی به عمق 8 متر و قطر 20 متر ایجاد می شود. از گودال‌، گازی بدبو و متعفن بر می خیزد که حاصل آزاد شدن آرسنیک‌، گوگرد و بسیاری از گازهای سمی دیگر از محل برخورد شهاب سنگ است. آزاد شدن این گازها سبب ایجاد سردرد‌، سرگیجه و تهوع در 200 نفر از اهالی دهکده شده و تا به حال یک گاو مرده و چند حیوان دیگر هم مریض شده اند.

 
تاکنون بیماری مشکوکی در اهالی روستا دیده نشده اما بعضی از آنان باید سه تا شش ماه تحت کنترل پزشکی قرار بگیرند تا سلامتی شان تایید شود. یک ساختمان پزشکی در دهکده برای معاینه بیماران حادثه ایجاد شده است. در صورت جدی بودن اثرات گاز بر روی مردم روستا‌، آنها به بیمارستان مجهزتری در پونو منتقل می شوند. هفت مامور پلیس نیز که برای بررسی به محل سقوط رفته بودند نیز بیمار شده که پس وصل کپسول اکسیژن به بیمارستان منتقل و بستری شدند.طبق گفته مهندسان انرژی اتمی پرو‌، هیچ اثری از تشعشعات اتمی در گودال دیده نشده است و آنها این احتمال را که شیء ساقط شده ممکن است یک ماهواره بوده باشد رد کرده اند. اینک تیمی از دانشمندان در حال عزیمت به محل برخورد برای نمونه برداری و بررسی جزئیات حادثه هستند. خطر برخورد خرده سیاره ای سرگردان همواره حیات روی زمین را تهدید می کند. به طور میانگین در هر هزار سال صخره ای 100 متری با زمین برخورد می کند که اگر به مناطق پر جمعیت اصابت نماید، می تواند شهری را نابود سازد. در هر یک میلیون سال برخورد سیارکی به قطر یک کیلومتر و در هر صد میلیون سال برخورد سیارکی به قطر 6 تا 10 کیلومتر حیات سراسر زمین را تهدید می کند.
 

تصویر (تزئینی) : شهاب سنگی که در سال 1366 پس از ظهور درخشان در آسمان شرق ایالات متحده در پارکینگ خانه ای سقوط کرد و صندوق عقب اتومبیلی را شکافت. صاحب این خودرو یک خانم خوش شانس است. زیرا موزه برای قرار دادن ماشین ایشان در معرض عموم یک خودرو نو به ایشان هدیه کرده است.

امسال سحری با زحل

سلام

ماه رمضان پارسال را هنگام سحری با زیباترین قسمت آسمون و زیباترین سحابی در آسمون می خوردیم

سحابی جبار تقریباً همه ی بازدیدکننده های این وبلاگ می دونن که من با سحابی جبار دنیای دیگه ای دارم

پارسال هوای پاییزی سحر و تلسکوپ گوشه ی پشت بوم و من  هم مشغول نگاه کردن به این همه عظمت و زیبایی بودم سحابی جبار در فهرست اجرام مسیه لغب M42 را به خودش گرفته بارها عکس این سحابی رو در وبلاگم گذا شتم  محل تولد بسیاری از ستاره های آسمان زیبای شب

حالا هم دوباره می ذارم

 

اما از این ها گذاشته امسال سحری رو با حلقه های زیبای زحل بخوریم بیشتر می چسبه از اول مهرماه همراه با سحری می تونید زحل زیباترین سیاره ی منظومه شمسی رو هم نگاه کنید

 

موقعیت سیارات در مهرماه رو می نویسم چون ممکنه که دیگه توی فصل مدارس توی وب چیزی ننویسم امسال می خوام تلافی پارسال رو در بیارم

حتماً زحل رو هنگام خوردن سحری ببینید

زهره :می تونید قبل از طلوع آفتاب ببینید

مریخ:می تونید از نیمه شب که رد شدید تا صبح ببینید

مشتری:حیف شد توی مهرماه مشتری در ابتدای شب غروب می کنه فکر نمی کنم بشه دیدش

زحل:مشاهده قبل از سحر همراه سحر هم می تونید ببینید

ماهواره چینی برای کاوش در ماه

 

ماهواره کاوشگر چینی کره ماه تا پایان سال جاری میلادی پرتاب می‌شود

ماهواره کاوشگر قمری چین موسوم به «chang 'el» قبل از پایان سال جاری میلادی پرتاب خواهد شد.

به گزارش سرویس فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ماهواره که از سوی کاربران اینترنتی «خواهر Chang'e» نامیده می‌شود برای انجام مجموعه‌ای از عملیات‌های آماده سازی به منطقه پرتاب وارد شده است.

مقامات چینی اظهار داشتند که اگر همه چیز به آرامی بگذرد، این ماهواره تا قبل از پایان امسال برای تحقق بخشیدن به رویای هزار ساله مردم چین درباره «پرواز به کره ماه» پرتاب خواهد شد.

این مقامات هم چنین اعلام کردند که هدف اصلی از پرتاب این ماهواره انجام اکتشافات علمی شامل تهیه تصاویر سه بعدی از سطح ماه، تحلیل ضخامت و عناصر کره ماه و بررسی 380 هزار کیلومتر فضای بین زمین و کره ماه است.

روش جدید برای هابل

 

روشی جدید برای مشاهده کهکشان‌ها با وضوحی دو برابر تلسکوپ «هابل» از زمین ابداع شد

                                     عکس تزئینی است

گروهی از محققان در آمریکا روشی جدیدی ابداع کرده‌اند که به کمک آن می‌توان کهکشان‌ها را با تلسکوپ‌های زمینی با رزولشن (قدرت وضوح) دو برابر بیشتر از تلسکوپ هابل مشاهده کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روش که تصویربرداری لاکی نامیده شده است شامل افزودن دوربین‌های دیجیتالی ویژه به تلسکوپ‌های قدیمی است.

در ابتدا یک سیستم نوری انطباقی استفاده می‌شود که می‌تواند بیشترین انحرافات اتمسفریک را اندازه‌گیری کرده و اصلاح کند، سپس روش تصویربرداری لاکی نیز این تصاویر را بیشتر اصلاح می‌کند.

اگر چه این سیستم بسیار عالی و فوق‌العاده عمل می‌کند با این حال محققان اعلام کردند که تلسکوپ هابل بسیار حائز اهمیت است و هرگز نمی‌توان سیستم جدید را جایگزین هابل کرد.

دیسکاوری دوباره می خواهد بپرد

دیسکاوری و پرتابی دیگر


 

مدیران شاتل ناسا اعلام کردند: تعمیر نشتی یک واشر هیدرولیک در شاتل فضایی «دیسکاوری» ممکن است پرواز برنامه ریزی شده شاتل برای ماه اکتبر را به تعویق بیاندازد.

به گزارش سرویس فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،به این ترتیب، تکنسین‌ها کار تعمیر این واشر هیدرولیکی نشت کننده را از روز چهارشنبه آغاز می‌کنند؛ سپس مدیران شاتل ناسا عملیات تعمیر را ارزیابی خواهند کرد تا تصمیم بگیرند که چه تاثیری در زمان پرتاب دیسکاوری خواهد گذاشت.

این مشکل طی بازرسی‌های پیش از پرواز شاتل در هفته گذشته توسط تکنسین‌ها تشخیص داده شد.

این تکنسین‌ها احتمال دادند که مشکل یاد شده احتمالا در طول عملیات فرود شاتل در ماموریت گذشته آن در دسامبر سال 2006 تشدید شده است.

در همین جلسه مدیران ناسا هم چنین تصمیم گرفتند که یک پیاده روی فضایی به ماموریت دیسکاوری بیافزایند. به این ترتیب این ماموریت پنج پیاده روی فضایی خواهد داشت

دومین روز نجوم

دومین روز نجوم

 

دومین روز جهانی در سال 1386 با موفقیت در همکاری صمیمانه با فرهنگسرای دانشجو به اجرا در آمد. شنبه 15 سپتامبر برابر  با 24 شهریور 1386 زمانی بود که آماتورها و مردم ایران همگام با جامعه جهانی به ترویج نجوم پرداختند. نحوه تعیین روز دوم نجوم هم طبق روال قبلی، شنبه ایست که به تربیع اول ماه نزدیک باشد. این تنها برنامه  پایتخت موجب درخشش نام ایران در سایت اتحادیه نجوم بود. این برنامه با تلاش اعضای فعال انجمن نجوم  آماتوری ایران امکان پذیر گردید. تصاویر به اندازه کافی گویا هستند.

پوستر ویژه دومین روز جهانی نجوم

بنر ویژه دومین روز جهانی نجوم

در روز جهانی نجوم دانش کهن ستاره شناسی را به میان مردم آوردیم

آسمانیان

آسمان زیباست

نگاهی به ژرفای آسمان

اطلاع رسانی و صبت در مورد برنامه

بخش پاسخ به سوالات نجومی توسط کارشناسان انجمن

اسلاید شو

اسلاید شو

ارائه برنامه های روز جهانی نجوم

مصاحبه برنامه پنگان - شبکه چهارم سیما

مصاحبه با افراد فعال در مراسم روز جهانی نجوم

ارائه سخنرانی در مورد برنامه

کارگاه ساخت ساعت آفتابی

کارگاه ساخت ساعت آفتابی

کارگاه ساخت ساعت آفتابی

شکیبا، عضو انجمن در حال ساختن ساعت آفتابی

حضور علاقه مندان در برنامه رصد آسمان

حضور علاقه مندان در برنامه جذابیتهای آسمان

تقدیم جایزه مسابقه ویژه دومین روز جهانی نجوم

بدون شرح

ترسیم آسمان

نگاه کودکان

شوق دیدن

پایان برنامه

زیر ذره بین گوگل

فرستادن ماهواره های پی در پی برای افزایش کیفیت تصاویر نرم

 افزار گوگل ارث

 
 
 

بدون شک شما با برنامه " گوگل ارس " آشنایی دارید. این نرم افزار در واقع یک برنامه‌ی کاربردی است که بر روی صفحه‌ دسکتاپ کامپیوتر شما قرار می‌گیرد. شما برای هر بار استفاده از این برنامه نیاز به وصل شدن به اینترنت دارید. هر زمان که شما گوگل ارس را باز کنید، این برنامه بطور اتوماتیک به سرورهای گوگل متصل می‌شود و از آن پس شما به حدود یک تریلیون بایت اطلاعات جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی دسترسی خواهید داشت. شرکت " دیجیتال گلوب " که تصاویر برنامه نقشه‌برداری گوگل ارس را برای شرکت گوگل تامین می‌کند، اعلام کرد یک ماهواره جدید، وضوح تصاویر ماهواره‌ای این شرکت را افزایش داده و بایگانی آن را پربارتر خواهد کرد. این ماهواره جدید تصاویری با تفکیک نیم متری ارائه خواهد داد و جمع‌آوری بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع تصویر را در هر روز امکان پذیر خواهد کرد. این میزان اطلاعات از مجموعه‌ای که در حال حاضر در هر هفته جمع می‌شود، بیشتر خواهد بود. پرتاب برنامه ریزی شده دومین ماهواره (جهان نما 2) در اواخر سال 1387 نقطه عطف مهمی برای این شرکت خواهد بود. زمانی که سومین ماهواره شرکت دیجیتال گلوب پرتاب شود، این شرکت هر روز بیش از یک میلیون کیلومتر مربع تصاویری با وضوح بالا جمع‌آوری خواهد کرد. ماهواره جهان نمای 1 امکان تهیه بسیار سریعتر تصاویر را میسر می‌سازد و بایگانی این شرکت که هم اکنون بزرگترین بایگانی تجاری تصاویر ماهواره‌ای است، به سرعت پربارتر خواهد شد. این بایگانی حاوی بیش از ۳۰۰ میلیون کیلومتر مربع تصاویر ماهواره‌ای و هوایی است.

آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس
                

در حال حاضر نسخه‌ی عمومی نرم افزار گوگل ارس بدون هیچ‌گونه درج تبلیغات به شکل رایگان عرضه شده است. البته این وضیت می‌تواند در آینده تغییر کند. به عبارت بهتر احتمال دارد کمپانی گوگل تصمیم بگیرد نسخه‌ی رایگان نرم افزار گوگل ارس را هم به فروش برساند. اما آنچه گوگل را تاکنون از این کار منصرف کرده است، تعلیق آزمایش‌های گوگل ارس از اکتبر 2005 است. به همین دلیل شرکت گوگل به همه اجازه داده تا نرم افزار را از سایت گوگل بدون مزاحمت آگهی‌های بازرگانی دانلود کنند. نسخه‌ی‌ معمولی گوگل ارس دارای قسمت‌های سردرگم و پیچیده‌ی نرم افزاری نیست. اگر شما تصاویر این برنامه را برای کارهای تجاری می‌خواهید نیاز به خدمات اضافی دارید. برای دریافت خدمات اضافی گوگل ارس از شما مبلغی بابت حق اشتراک دریافت می‌‌شود و شما در ازای پرداخت 20 دلار در سال می توانید از امکان به روز رسانی (آپ گرید)، یک نوبت چاپ عکس با دقت 1400 پیکسل (چاپ رایگان گوگل ارس دارای دقت 1000 پیکسل است) و همین‌طور قابلیت وارد کردن اطلاعات برخوردار شوید. همچنین گوگل ارس حرفه ای با دریافت 400 دلار در سال، امکان چاپ با دقت 2400 پیکسل، پشتیبانی محاسبات کامپیوتری، اندازه گیری مساحت ها و امکان اضافه کردن اطلاعات، شامل ایجاد حوزه فیلم سازی و اطلاعات ترافیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد.       

 


۱۰ موش فضایی

 

روسیه 10 موش صحرایی را برای تحقیقات علمی به فضا فرستاد

آژانس فضایی روسیه 10 جانور جونده را برای یک ماموریت 12 روزه با هدف آزمایش بر روی تاثیرات احتمالی پرواز به مریخ بر روی انسان به فضا پرتاب کرد.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پستانداران کوچک که شبیه به موش‌های عادی یا موش‌های صحرایی هستند، در قفس‌هایی ویژه با ذخیره غذایی از انواع دانه‌ها و غلات نگهداری می‌شوند. در این قفس‌ها روز و شب شبیه سازی شده و دستگاه‌های خاصی فضولات آنها را در این مدت و در شرایط بی‌وزنی پاکسازی خواهد کرد.

این جوندگان پشمی از مرکز فضایی روسیه در بایکونور قزاقستان در یک راکت سویوز پرتاب شدند.

به گفته دانشمندان این جونده‌ها احتمالا مناسبتر از سایر جانوران جونده برای پروازهای فضایی هستند چرا که با تولید حداقل مواد زاید مایعات بدن خود را ذخیره می‌کنند.

این 10 جونده همگی موش‌های صحرایی خاکی هستند و برای این آزمایشات بسیار مفید هستند چرا که می‌توانند بیش از یک ماه بدون استفاده از مایعات زندگی کنند.

به گزارش ایسنا، به این ترتیب دانشمندان می‌توانند مکانیسم‌های تبادل نمک را در شرایط بی‌وزنی شناسایی کنند.

در طول این پرواز فضایی از این 10 جانور جونده فیلمبرداری نیز خواهد شد.