THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

اریس از پلوتو پر جرم تر است

اریس از پلوتو پرجرم تر است

بنا به یافته‌های جدید اخترشناسان جرم اریس ۲۷ درصد بیش‌تر از جرم پلوتو است. بنابر این اریس هم بزرگ‌تر و هم پرجرم‌تر از پلوتو است.
 
بنا به یافته‌های جدید اخترشناسان جرم اریس ۲۷ درصد بیش‌تر از جرم پلوتو است. بنابر این اریس هم بزرگ‌تر و هم پرجرم‌تر از پلوتو است.
تا پیش از این مشخص شده بود که اریس با قطری معادل ۲۴۰۰ کیلومتر اندکی از پلوتو بزرگ‌تر است. اما عده‌ای از کسانی که هنوز معتقدند پلوتو باید یک سیاره باقی بماند امیدوار بودند با وجود کوچک‌تر بودن پلوتو٬ جرم آن از اریس بیش‌تر باشد. اما رصدهای جدید آخرین امید آن‌ها را از بین برد.
طبق گفته‌های «مایک براون»(Mike Brown) کاشف سیاره‌ی کوتوله‌ی اریس٬ جرم این سیاره‌ی کوتوله به کمک اندازه‌گیری زمان گردش کامل قمر آن «دیسنومیا»(Dysnomia) به دست آمد.

تصویری از اریس و قمر آن دیسنومیا. این تصویر ترکیبی از تصویر تلسکوپ فضایی هابل و تصاویر تلسکوپ کک است.


 
وی می‌گوید:"این آخرین فرصت برای پلوتو بود. فرصتی برای این که ثابت شود پلوتو در بین اجرام کمربند کوییپر پرجرم‌ترین است". اما این فرصت نیز از دست رفت.
اریس در سال ۲۰۰۵ به وسیله‌ی تلسکوپ ۴۸ اینچی «ساموئل اوشین»(Samuel Oschin) در پالومار کشف شد. این سیاره‌ی کوتوله باعث شد نام پلوتو از بین سیارات حذف شود و هر دو در دسته‌ای جدید با نام سیارات کوتوله قرار بگیرند.
دوره تناوب مداری این سیاره‌ی کوتوله ۵۶۰ سال و فاصله‌ی آن از خورشید بسیار بیش‌تر از پلوتو است. این فاصله‌ی دور موجب شده است دمای سطحی آن بسیار کم‌تر از دمای سطحی پلوتو شود.
قمر این سیاره‌ی کوتوله با نام دیسنومیا قطری معادل ۱۵۰ کیلومتر دارد و در فاصله‌ی ۳۷۰۰۰ کیلومتری به دور آن می گردد. دوره ی تناوب این قمر ۱۶ روز است.

www.spaceflightnow.com
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد