THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

از عشق من NASA خبر های تازه می رسه

یه خبر هم از عشق من بخونید

دانشمندان ناسا به فناوری جدیدی برای پیدا کردن هر چه سریع‌تر شکاف‌ها و

 نشتی‌های ایجاد شده در رویه فضاپیماها دست یافته‌اند.

 پایگاه اینترنتی ساینس دیلی در گزارشی در این باره آورده است: شهاب سنگ‌های کوچک همواره در فضا شناور هستند و زباله‌های فضایی نیز معمولا در فضا وجود دارند. به این ترتیب همیشه خطر برخورد چنین اجرام فضایی با رویه ظریف آلومینیومی فضاپیماهایی مانند ایستگاه فضایی بین المللی، که در مدار 220 مایلی بالای زمین در گردش است، وجود دارد.

یک سوراخ کوچک در دیواره فضاپیما به معنی یک نشتی کوچک و خروج هوای فشاردار است.

دالی چیمنتی، استاد دانشگاه ایالتی یووا در رشته مهندسی هوافضا در‌ این خصوص اظهار داشت: ناسا درصدد دستیابی به فناوری کارآمدی است که بتواند به کمک آن هرچه سریعتر این قبیل نشتی‌ها را پیدا کند. تعمیر این نشتی‌ها کار ساده‌ای است، اما مشکل این است که محل نشتی کجاست؟

پیدا کردن محل نشتی کار دشواری است چرا که هر فضاپیما مملو از سیستم‌های پشتیبان، رایانه‌ها، ‌کنترل کننده‌ها و تجهیزات تحقیقاتی است. ممکن است در هر کدام از این تجهیزات نشتی پنهان شده باشد.

به علاوه پیدا کردن نشتی در فضاپیما از راه شنیدن صدای فیس فیس هوایی که با فشار خارج می‌شود، امکان‌پذیر نیست چون این صدا از فضاپیما خارج می‌شود و قابل شنیدن نیست.

اما دانشمندان ناسا به روش بهتر و بسیار سریعتری برای پیدا کردن چنین نشتی‌هایی دست یافته‌اند.

به گفته دانشمندان، یک فضاپیما می‌تواند فقط مقدار زیادی اکسیژن تولید کند. ناسا نمی‌تواند کاری کند که این اکسیژن به آرامی و مداوم در خلاء‌ سرد فضا جاری شود. لذا محققان دانشگاه یووا به سرپرستی چیمنتی،‌ موفق به طراحی حسگری شده‌اند که این حسگر لرزه‌های کوچک در رویه فضاپیما را که در نتیجه خروج هوا ایجاد می‌شوند، شناسایی می‌کند.

این لرزه‌ها توسط رایانه تجزیه و تحلیل شده و در نهایت رایانه، محل نشتی را پیدا می‌کند. با این روش می‌توان ظرف یک دقیقه محل نشتی را تعیین کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد