THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

قل دیگر خورشید

ستاره‌ی دوقلوی خورشید

اخترشناسان ستاره‌ای بسیار شبیه به خورشید یافته‌اند. به گفته‌ی آنان در صورت وجود سیاره در اطراف آن٬ این ستاره مکانی ایده آل برای جستجوی حیات فرا زمینی است.
این ستاره با نام HIP ۵۶۹۴۸ در فاصله‌ی اندکی بیش از ۲۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است. اندازه٬ جرم٬ دما و ساختار شیمیایی این ستاره در اندازه گیری‌ها بسیار شبیه به خورشید بدست آمد.

تا پیش از این ستاره‌های دیگری شبیه به خورشید شناسایی شده بودند که از این بین می‌توان به عقرب ٬۱۸ HD ۹۸۶۱۸ و HIP ۱۰۰۹۶۳ اشاره کرد. با این تفاوت که ۳ ستاره مذکور چندین برابر بیش از خورشید لیتیم دارند و این در حالی است که HIP ۵۶۹۴۸ از این لحاظ بسیار به خورشید شباهت دارد.

«ایوان رمیرز»(Ivan Remirez) از دانشگاه تگزاس می‌گوید:" این شباهت می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ستاره‌هایی با لیتیم کمتر٬ فعالیت کم‌تری دارند و در نتیجه این ستاره‌ها فوران های کمتری از پرتو های مرگبار که باعث کم شدن احتمال حیات می‌شوند٬ دارند. پس اگر ستاره‌ی مذکور با رصدهای بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد٬احتمالا شانس وجود حیات در آن بیشتر از منظومه‌ی شمسی است."

«مارگارت ترنبل»(Margaret Turnbull) از موسسه علمی تلسکوپ فضایی٬ بالتیمور٬ مریلند٬ در گفتگو با نیو ساینتیست گفت:"ستاره‌های مشابه خورشید جایگاهی مناسب برای جستجوی حیات فرازمینی هوشمند(SETI) محسوب می‌شوند. البته لزوما بهترین مکان نیستند ولی قطعا نقطه‌ی شروع مناسبی برای جست و جوی چنین حیاتی هستند." وی همچنین در فراهم کردن لیستی شامل ۱۷۰۰۰ هدف ممکن برای SETI به نام HabCat همکاری داشته است.

«پیتر بکس» (Peter Backus) عضو موسسه ٬ SETI در کالیفرنیا٬ در گفتگو با همین مجله گفت:" این ستاره یکی از ستاره‌های لیست HabCat است و من تصور نمی‌کنم که نیازمند توجه خاصی باشد. موضوع مهم این است که ما بفهمیم چه ستاره‌هایی می‌توانند میزبان سیارات قابل سکونت باشند."

پس از کشف این ستاره٬ هم اکنون اخترشناسان در تلاش‌اند تا سیاره‌ای به دور آن بیابند و هم اکنون می‌دانند که هیچ سیاره‌ی گازی در نزدیکی آن قرار ندارد اما ممکن است نوع دیگری از سیاره به دور آن بگردد.

رمیرز افزود:"تنها تفاوت این ستاره با خورشید سن آن است. این ستاره یک میلیارد سال پیرتر از خورشید است و این نکته آن را برای SETI جذاب‌تر می‌سازد زیرا در اطراف ستاره‌های پیرتر زمان بیشتری برای ایجاد تمدن‌های هوشمند وجود دارد."

اخترشناسان همچنین امیدوار به دریافت سیگنال‌های رادیویی از حیات احتمالی اطراف ستاره هستند. با توجه به فاصله‌ی بیش از ۲۰۰ سال نوری این ستاره با زمین٬ تا کنون هیچ سیگنال رادیویی از زمین به آن نرسیده است و حتی اگر در آنجا حیات هوشمند وجود داشته باشد. آن ها هنوز از ما چیزی دریافت نکرده‌اند."

منبع: نیو ساینتیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد