THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

رقابت دانش آموزان برسر کاسینی و زحل

رقابت دانش آموزی برای کنترل فضاپیمای کاسینی

دانش آموزان با شرکت در رقابت "دانشمند یک روزه" می توانند بخت خود را برای کنترل فضاپیمای کاسینی بیازمایند.
 

دانشمندان و دست اندرکاران فضاپیمای کاسینی به مناسبت دهمین سال ارسال این فضاپیما به فضا اقدام به برگزاری رقابتی دانش آموزی به نام "دانشمند یک روزه" کرده اند. دانش آموزان با ارسال مقاله ۵۰۰ کلمه ای خود، در مورد یکی از چهار سوژه ای که فضاپیمای کاسینی می تواند در روز جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶ عکاسی کند، خواهند توانست در این رقابت شرکت کنند.

 

رقابت به این شکل است که دانشمندان، چهار سوژه ای را که فضاپیمای کاسینی می تواند در روز ۹ آذر ۱۳۸۶ عکاسی کند را شبیه سازی کرده اند. حال از دانش آموزان می خواهند که مقالات خود را درباره ارجحیت یک سوژه بر سه سوژه دیگر ذکر کنند. در ضمن بایستی علل انتخاب آن سوژه نسبت به دیگر سوژه ها، بر اساس ارجحیت میزان اطلاعات علمی بدست آمده و همچنین در نظر گرفتن ارزش هنری آن عکس باشد.

در صورت برگزیده شدن مقاله ارسالی، کنترل این فضاپیما در نهم آذر برای عکس برداری از سوژه مورد نظر به گروه دانش آموزان برگزیده داده می شود و آن گروه برای یک روز دانشمند کاسینی خواهند شد. در آن زمان فضاپیمای کاسینی در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زحل قرار دارد و با سرعت ۴.۳ کیلومتر در ثانیه به سوی زحل در حرکت است.

 

این همان وضعیتی است که دانشمندان کاسینی همیشه با آن روبرو اند، امکان عکاسی از یک سوژه خاص از بین چند سوژه؛ اینکه کدام سوژه برای عکاسی از اهمیت بالاتر برخوردار است، مناظره ی همیشگی این دانشمندان را شکل می دهد. البته دانشمندان سریعاً هم به توافق می رسند.

 

به سبب اعلام مسئولین این رقابت مبنی بر عدم امکان شرکت دانش آموزان خارج از ایالات متحده در این رقابت، وبگاه نجوم از اطلاع رسانی این رقابت خودداری کرد تا اینکه مکاتبات ما با مرکز پیشرانش موشک(JPL) نتیجه داد. بر اساس اعلام مرکز پیشرانش موشک که مجری این طرح است، به سبب موانع فنی و بالارفتن حجم کار در صورت جهانی بودن این رقابت، این سازمان نمی تواند در سطح جهانی، رقابت را برگزار کند. اما با اعلام خرسندی از پیگیرهای به عمل آمده به ما این فرصت را داد، که همچنون نهادی در انگلستان عمل کنیم تا دانش آموزان ایرانی نیز بتوانند در این رقابت شرکت کنند.

 


بنابر طرح پیشنهادی آن ها وبگاه نجوم مقالات را دریافت و داوری می کند و بهترین مقالات هر سوژه را برای داوری به مرکز پیشرانش موشک ارسال خواهد کرد. به این ترتیب هم دانش آموزان ایرانی در این رقابت شرکت می کنند و هم مرکز پیشرانش موشک با حجم به مراتب کمتری از مقالات مواجه می شود. لازم به یادآوری است، مقالاتی که مستقیماً و به صورت مستقل، از خارج ایالات متحده به این مرکز ارسال می شوند، مورد داوری قرار نمی گیرند.

 

نحوه ارسال مقاله برای وبگاه نجوم:

۱. مقالات در دو رده متعارف سنی راهنمایی و دبیرستان مورد داوری قرار می گیرند. در هر رده جداگانه برگزیده خواهیم داشت.
۲. مقاله بایستی(حداکثر) ۵۰۰ کلمه ای و به زبان انگلیسی باشد.
۳. مقالات را فقط به پست الکترونیکی ماهنامه نجوم بفرستید، درغیر این صورت امکان شرکت در رقابت میسر نخواهد بود.
۴. آخرین مهلت ارسال مطالب ساعت ۲۴:۰۰ پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ است.

۵. برای نوشتن مقاله درباره این رقابت از پیوندهای زیر استفاده کنید:

خبر رسمی "دانشمند یک روزه"

بخش زحل مرکز پیشرانش موشک

بخش مربوط به این رقابت در وبگاه ناسا

۶. فقط مسئولیت انتخاب و ارسال مقالات برگزیده در ایران بر عهده وبگاه نجوم است و ما در برابر انتخاب نهایی این مقالات هیچ گونه مسئولیتی نداریم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد