THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

بزرگترین دوچشمی چشم باز می کند

بزرگ‌ترین دوچشمی جهان چشم گشود

دانشمندان با ساختن یک تلسکوپ دوچشمی بزرگ، برای نخستین بار با دید دو چشمی به اجرام نجومی دوردست نگریستند.

این تلسکوپ دو چشمی بزرگ (LBT) دو آینه یکسان به قطر ۴/۸ (هشت و چهار دهم) متر دارد و در ارتفاع ۳۴۵۰ متری روی قله «گراهام»(Graham)‌ در جنوب شرق آریزونا نصب شده است. ایده‌ اولیه آن در اوایل دهه ۱۹۸۰ طرح‌ریزی شده و ساخت آن با همکاری بیش از ۱۵ موسسه تحقیقاتی در اواخر سال ۲۰۰۷ پایان یافته است. سطح دریافت نور این تلسکوپ معادل یک تلسکوپ ۸/۱۱ (یازده و هشت دهم) متری و قدرت تفکیک آن معادل یک تلسکوپ ۸/۲۲ (بیست و دو و هشت دهم) متری است.

تلسکوپ‌های دو چشمی از دو آینه یکسان که پهلو به پهلوی یکدیگر قرار دارند، ساخته شده‌اند. آینه‌های آن‌ها طوری تنظیم می‌شوند که هر دو دقیقا به یک جهت نشانه بروند. به کمک این تلسکوپ‌ها ستاره شناسان می‌توانند اجرام دوردست را با دقت بیش‌تری بررسی کنند.

نمای نزدیک از چشمانی به سوی آسمان

آینه‌های LBT در یک کوره بزرگ چرخان ریخته گری شده و هر دو تحت شرایط یکسان،‌ صیقل داده شده‌اند. در ساخت این آینه‌ها از روش‌ اپتیک سازگار استفاده شده تا اثر آشفتگی‌های جوی حذف شود.

ساختمان اصلی LBT در ایتالیا ساخته شده و در سال ۲۰۰۲ به قله گراهام منتقل شده است. در سال ۲۰۰۳ یکی از آینه‌‌ها به کوه گراهام منتقل شد و در ۲۰۰۴ نصب و به عنوان آینه اول تنظیم شد. آینه دوم در سال ۲۰۰۵ نصب و تنظیم شد. نخستین دوربین «پانورامیک» (Panoramic ) تلسکوپ، با قدرت تفکیک ۳۶ مگاپیکسل در سال ۲۰۰۵ و دوربین دیگر آن در سال ۲۰۰۷ نصب شد و سرانجام در ‍۱۱ و ۱۲ ژانویه ۲۰۰۸ این تلسکوپ نخستین تصاویر نجومی خود را ثبت کرد.

نخستین تصاویر LBT که به تازگی منتشر شده‌، کهکشان مارپیچی NGC ۲۷۷۰ را هدف قرار داده‌اند. NGC ۲۷۷۰ با ۱۰۲ میلیون سال نوری فاصله، تقریبا در همسایگی کهکشان ما است و قرص تختی از ستاره‌ها و گازهای داغ دارد که ما آن را به صورت مایل می‌بینیم.

در این تصویر که از ترکیب نورهای فرابنفش و سبز به دست آمده،‌ انبوه ستاره‌های داغ تازه شکل گرفته در بازوهای کهکشان دیده می‌شوند.
‌در این تصویر، در ترکیب دو نور قرمز پررنگ، ستاره‌های سردتر و قدیمی‌تر کهکشان که توزیع یکنواخت‌تری هم دارند دیده می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گفته دانشمندان دید دوچشمی تلسکوپی یک پیشرفت بزرگ و یک مرحله جدید در علم ستاره شناسی به شمار می‌رود.

منبع: EurekAlert

نظرات 1 + ارسال نظر
Ali شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:02 ق.ظ

آفرین خبر جالبی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد