THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

مراسم روز جهانی نجوم در تهران و دیگر شهرهای ایران

 

 فرهنگسرای پایداری، میزبان علاقه‌مندان به نجوم


با شعار«زمین، تنها سیاره برای زیستن»

مراسم روز جهانی نجوم روز جمعه در سراسر ایران برگزار می‌شود

مراسم روز جهانی نجوم در تهران، روز جمعه 20 اردیبهشت ماه

 همزمان با شهرهای مختلف کشور در محل فرهنگسرای پایداری برگزار می‌شود.

                                                                         

 

 

 

 


 

مراسم روز جهانی نجوم در تهران، روز جمعه 20 اردیبهشت ماه همزمان با شهرهای مختلف کشور در محل فرهنگسرای پایداری برگزار می‌شود.

انجمن نجوم ایران (شاخه آماتوری) که هماهنگی و حمایت از برگزای این مراسم را بر عهده دارد، طبق روند سال‌های گذشته و دستورالعمل برگزاری روز جهانی نجوم در تعطیلی پایان هفته، روز جمعه 20 اردیبهشت ماه را به عنوان روز نجوم امسال در ایران اعلام کرده است.

امسال با توجه به اهمیت یافتن مساله تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که محیط زیست سیاره ما را تهدید می‌کند، شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران پیشنهاد کرده است تا گروه‌های مختلف در برگزاری این مراسم زمینه تغییرات اقلیم را در نظر داشته باشند و با شعار «زمین، تنها سیاره برای زیستن» به آگاهی بخشی در باره اهمیت حفظ سیاره زمین بپردازند.

روز نجوم در ایران از هشت سال پیش گرامی داشته می‌شود و در طی این مدت گروه‌های ایرانی برگزارکننده این مراسم توانسته‌اند، دو بار جوایز جهانی ترویجی را برای برگزاری موفق این مراسم دریافت دارند.

روز بین‌المللی نجوم در چند سال اخیر تبدیل به یکی از فرصت‌های اصلی برای ترویج دانش نجوم و علاقه‌مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود بوده است. جهانی شگفت انگیز که همیشه انسان را مجذوب خود می‌کرده است و در طول تاریخ بارها با رشد و جهش‌هایی که تجربه کرده است، زندگی ما انسان‌ها را به سطحی دیگر از نظر معنی شناختی منتقل کرده است.

هفته و روز نجوم اگرچه در ایران مدت طولانی نیست که برگزار می‌شود، اما در همین مدت کوتاه توانسته است به تجربیات ارزشمندی دست پیدا کند و در حالی که علاقه‌مندان فراوانی را وارد حوزه دانش زیبای نجوم ساخته است و همزمان شرایط حضور ایرانیان در فعالیت های ترویجی علمی را به اطلاع جامعه جهانی رسانده است.

شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران بنابر وظیفه خود در سال‌های گذشته تلاش کرد تا برگزاری برنامه‌هایی را در تهران و سایر شهرستانها سامان دهد و درسال 1385 برنامه ای که با همکاری گروه‌های نجومی محلی در تهران و شهرستان‌های سراسر کشور برگزار شد، باعث شد تا جایزه ویژه برگزاری روز جهانی نجوم در آن سال به ایران تعلق گیرد.

مراسم روز نجوم امسال در 26 شهر کشور از جمله گنبد کاووس، تهران، ری، اصفهان، شیراز، قزوین، تاکستان، سعادت‌شهر، شهرضا، اهواز، ملایر، گیلان، کاشان، زاهدان، نیشابور، مشهد، همدان، بروجرد، شهرکرد، اردکان، آمل، لاهیجان، زنجان، قم و شاهرود برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به نشانی www.asiac.ir مراجعه کرده و یا از طریق پست الکترونیکی astroday@asiac.ir پاسخی برای پرسش‌های احتمالی در زمینه همکاری در برگزاری هرچه بهتر این روز در ایران دریافت کنند.

فرهنگسرای پایداری در تهران، خیابان شریعتی،‌ ابتدای خیابان پاسداران،‌ خیابان گل‌نبی،‌ خیابان ناطق نوری، ‌میدان قبا واقع است.