THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

خداحافظی فضانوردان

 


 

فضانوردان شاتل «دیسکاوری» با خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی خداحافظی کرده

و به قصد بازگشت به زمین سوار بر شاتل شدند.

 

 

 

 به این ترتیب با تحویل آزمایشگاه تحقیقاتی مداری ساخت ژاپن ماموریت 9 روزه دیسکاوری پایان یافت.

 

 

                              

گریگ چامیتوف که شش ماه مقیم ایستگاه فضایی بوده گفت: «به سختی می‌توانم باور کنم که این زمان به پایان رسیده است. این اقامت برای من ماجراجویی بزرگی و حیرت انگیزی بود.»

 

                                

وی گفت: «در تلاش هستم تا این ماجراجویی را از سر بگیرم!»

با اضافه شدن آزمایشگاه 37 فوتی ژاپن موسوم به «کیبو»، در حال حاضر ایستگاه فضایی بیش از یک جمبوجت اتاق دارد.

یکی از خدمه ایستگاه در این باره می‌گوید: «در واقع الان آنقدر اتاق در ایستگاه فضایی هست که شما می توانید یکدیگر را گم کنید!»

شاتل دیسکاوری قرار است، طبق برنامه‌ریزی‌ها روز چهار‌شنبه از ایستگاه فضایی جدا شده و در روز شنبه در مرکز فضایی کندی واقع در فلوریدا فرود آید.

علاوه بر کنترل و آزمایش سیستم‌های فرود دیسکاوری، خدمه در نظر دارند از تیرکهای لیزری برای کنترل بال‌ها و دماغه سفینه در برابر صدمات احتمالی استفاده کنند.

بازرسی‌ها در این زمینه به طور طبیعی از یک روز پس از پرتاب آغاز می‌شود، اما در این سفر بار دیسکاوری آنقدر زیاد بود که جایی برای استفاده از تیرک نبود.

به گزارش ایسنا، در طول اولین پیاده روی فضایی در این ماموریت، فضانوردان یک تیرک بازرسی را که در پشت ایستگاه بود روی شاتل نصب کردند.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) پس از سانحه انفجار شاتل کلمبیا در سال 2003 اقدامات بازرسی حین سفر را برای کنترل ایمنی شاتل آغاز کرد.

گفتنی است، پرواز دیگری برای افزودن یک سکوی خارجی به کیبو برای استقرار تلسکوپ‌ها و آزمایشات علمی برای سال آینده در دست برنامه‌ریزی است.

به گفته مقامات ناسا ، این آژانس 9 پرواز دیگر دارد تا کار مونتاژ و تدارک دهی مجدد ایستگاه را تا سال 2010 تکمیل کند. این در حالی است که قرار است فضاپیماهای شاتل ناسا در سال 2010 بازنشسته شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد